Annonser

Kameranytt

Sony a9-egenskaper drypper nedover

Sony a7R Mark III
KRAFTPAKKE: Sony a7R Mark III med 70-200 mm-optikk. En kraftpakke. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)

Sony har lansert en oppgradering av det speilløse fullformatkameraet a7R Mark II til Mark III, som får teknologi hentet fra toppmodellen a9.

Man kan gjerne si at hovedforskjellen mellom Sony a7R MII og Sony a9 var at mens a7-modellen var designet for litt rolig og sedat fotografering der den høye oppløsningen var viktigste egenskap for stilfulle og elegante bilder, var a9 fremfor alt bygd for fart. Sony a9 er da også blitt kalt et sportskamera.

Raskere

Når Sony nå følger opp med Sony a7R Mark III, er hovedinntrykket at nå vil det gå raskere å sikre seg de stilfulle og elegante bildene. a9 er fortsatt «bare» et 24 megapikslers-kamera, mens a7R MIII bevarer forgjengerens 42 megapikslers-sensor.

Sony a7R Mark III
TO KORTPLASSER: Profesjonelle fotografer vil glede seg over at Sony a7R Mark III har fått to kortplasser. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)

Bryllupsfotografer, portrettfotografer, landskapsfotografer og interiørfotografer er trolig blant de viktigste målgruppene for Sony a7R MIII, og de kan nå glede seg over at etterspurte forbedringer er kommet. Dette gjelder for eksempel dobbelt så høy hastighet på serieopptakene, raskere bildeprosessering, plass for to minnekort i stedet for bare ett, en ny synkkontakt for ekstern blits og ikke minst mer enn en fordobling av batterikapasiteten.

LES OGSÅ: Sony filmer 4K i rommet

I tillegg kommer en elektronisk søker med høyere oppløsning enn før og en ny joystick for å flytte fokuspunktet. Dessuten er LCD-skjermen på baksiden endelig blitt berøringsfølsom, og kameraet har fått en ny knapp for låsing av autofokus.

I det hele tatt har a7R-delen av A7-familien fått mange av de forbedringene som brukerne av a7R Mark II har ønsket seg.

Speilløs fullformat

Sonys a7-kameraer, som etter hvert er blitt en ganske stor familie, har på mange måter spilt en pioner-rolle i kameramarkedet. Med disse kameraene har Sony vist verden at det er mulig å konstruere fullformat-systemkameraer som er mye lettere og mer kompakte enn det de tradisjonelle speilrefleksprodusentene har greid å få til.

Kjernebegrepet er speilløs konstruksjon, som gir en annen dimensjon på objektivfatning og dermed mindre dimensjoner på selve kamerahuset.

Sony a7R Mark III
SPEILLØS: Sony a7R MIII nyter godt av fordelene ved den speilløse konstruksjonen, som bidrar til et slankt og lett kamerahus. (Foto: Sony)

Vekten på Sony a7R Mark III er oppgitt til 657 gram inklusive batteri, mot 1.005 gram på Nikon D850.

Blant fordelene med kombinasjonen av speilløs konstruksjon og elektronisk søker er at disse kameraene også gjør det mulig å få bedre kontroll over videoopptakene, siden man kan holde søkeren opp mot øyet under videofilming og ikke er henvist til Live View via LCD-søkeren, som i praksis gir et mye mindre detaljert inntrykk av motivet, selv om det finnes tilbehør for profesjonelle videofolk til å motvirke denne svakheten.

Samme brikke, raskere motor

Selve bildebrikken i nye a7R MIII er den samme som i forgjengeren. Men utlesingen av data fra brikken er dobbelt så rask takket være forbedrede integrerte kretser og en ny LSI-bildeprosessor. Dessuten har kameraet fått en raskere versjon av Sonys signalprosessor Bionz X, som ifølge Sony er omlag 1,8x raskere på bildeprosesseringen enn før.

Dette har også gjort det mulig å øke lysfølsomhetsnivået, som nå går fra ISO 100 til ISO 32.000, mot maks ISO 25.600 på MII-modellen. Utvidet ukalibrert utvidelse av ISO-omfanget er som før, ned til ISO 50 og opp til ISO 102.400.

I tillegg det dynamiske omfanget svært høyt, tilsvarende hele 15 eksponeringssteg når man kjører på et lavt ISO-nivå. Her skal det altså være større muligheter enn før til å få med detaljene i alt fra skygger til høylys i motivet.

LES OGSÅ: PRØVD: Vil Sony a99 II berge A-fatningen?

Som forgjengeren er også Sony a7R Mark III bygd uten optisk lavpassfilter, noe som skal bidra til økt skarphet i bildene, og man kan fotografere i 14-bits Raw-format både i serieopptak og når man svitsjer til den lydløse elektroniske lukkeren.

Sony a7R Mark III
BILDESTABILISERING: Sony a7R Mark III har fått forbedret fem-aksers elektronisk bildestabilisator. (Ill.: Sony)

Bedre bildestabilisering

Bildestabiliseringen skal ha blitt forbedret, fra tilsvarende 4,5 blender- eller lukkersteg på forrige modell til 5,5 steg på nykommeren, basert på målinger etter CIPA-standarden for bildestabilisering.

Her snakker vi om en fem-aksers elektronisk bildestabilisering basert på små forflytninger av bildesensoren. Sony hevder at dette er «verdens høyeste kompensasjonsytelse i noe bildestabiliseringssystem», for å sitere fra pressemeldingen. (Min oversettelse.)

Lukkersystemet er også redesignet, med reduserte vibrasjoner. Den tradisjonelle elektromagnetiske lukkeren greier hele 10 bilder i sekundet, og akkurat som a9 greier den denne opptakshastigheten uten «blackout» i søkeren. Korteste lukkertid er 1/8.000 sekund.

Forgjengeren MII greide opptil fem bilder i sekundet, så her er forbedringen stor.

Ønsker man lydløse serieopptak, kan man bytte til den lydløse elektroniske søkeren, som også greier de samme 10 bildene per sekund.

Sony a7R Mark III
OPTIKKEN: Sony har et stadig økende utvalg objektiver for sine fullformat-kameraer, her 24-105 mm-objektivet. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)

Minnebufferen for serieopptak greier opptil 87 komprimerte bildefiler eller 28 ukomprimerte Raw-filer, eller 76 JPEG-filer. Kameraet kan fotografere serieopptak i 14-bit, men med 10 bilder i sekundet med komprimerte Raw-filer tas man ned til 12-bit.

Kameraet greier altså opptil 10 bilder i sekundet med full autofokus.

Mer presis autofokus

Dessuten skal kamera by på både mer nøyaktig følgefokus og bedre øyefokus enn forgjengeren. På bildebrikken er det 399 fasedetekterende autofokuspunkter som dekker rundt 68 prosent av bildefeltet både horisontalt og vertikalt, samt 425 kontrastdetekterende autofokuspunkter.

LES OGSÅ: Sony med to autofokusmotorer

I dårlig lys skal løsningen greie å finne riktig autofokuspunkt på halve tiden sammenlignet med MII-modellen, og følefokus skal være omtrent dobbelt så nøyaktig, hevder Sony.

Sony a7R Mark III
BILDESENSOREN: Bildebrikken i Sony a7R MIII er den samme 42 megapikslers-brikken som hos forgjengeren, men ellers er det mye nytt i kameraet. (Klikk for større bilde) (Foto: Sony)

Det nye kameraet har for øvrig arvet OLED-søkeren fra a9, med oppløsning på 3,69 megapiksler, opp fra 2,36 megapiksler på forgjengeren. Man kan velge en søkervisning på 50 eller 100 bilderuter per sekund (PAL) – jeg tipper den ene innstillingen gir generelt best søkerbilde-kvalitet, mens den andre er best når man fotograferer motiver i rask bevegelse. Søkeren har en forstørrelsesgrad på 0,78x, som faktisk er en smule bedre enn hos erkerival Nikon D850 på 0,75x, selv om forskjellen kanskje ikke er synbar – for begge kameraene snakker vi om et utmerket og stort søkerbilde i henholdsvis den elektroniske søkeren på Sony aR7 MIII og den optiske speilreflekssøkeren på Nikon D850.

LES OGSÅ: Sony a7R II – herlig, men dyrt

Den tre tommer store LCD-skjermen på baksiden har fått økt oppløsning, opp fra 1.228.800 piksler til 1.440-000 piksler.

To minnekort – er det viktig?

Hvor viktig er det med to minnekort i kameraene? Vel, Nikon fikk kjeft i vår da de lanserte Nikon D7500 med én kortplass mindre enn i forgjengeren, altså bare én. I Nikons tilfelle var det vel om å gjøre å skape litt større avstand mellom nye D7500 og det profesjonelle APS-C-kameraet D500.

Sony a7R Mark III
HÅNDGREP: Sony a7R Mark III har et solid håndgrep. (Foto: Sony)

Sony a7R MII hadde bare én kortplass, men MIII har fått to SD-kortplasser, hvor den ene støtter kort opptil UHS-II-ytelse, det vil si med en teoretisk makshastighet på opptil 156 megabyte i sekundet.

Både bryllupsfotografer og andre som gjerne vil sikre seg en ekstra kopi av bildefilene sine allerede ute i felten, blir sikkert glad for dette.

For direkte overføring av bildefiler via USB-kabel i stedet for kortleser er det sikkert noen som synes det er kjekt at det nye kameraet støtter USB 3.1, mot bare USB 2.0-hastighet hos forgjengeren. Kameraet er for øvrig utstyrt med en moderne USB Type-C-kontakt i tillegg til MicroUSB-kontakt.

Den ene kortplassen håndterer for øvrig både SD-kort og Sony Memory Stick.

Bedre batteri

Sony aR7 Mark III har fått vesentlig bedre batterikapasitet sammenlignet med forgjengeren, opp fra en CIPA-angivelse på 290 bilder til 650 bilder, altså mer enn en fordobling.

Naturligvis greier ikke speilløse kameraer å måle seg med ekte speilreflekskameraer når det gjelder strømgjerrighet. Nikon D850 er til sammenligning oppgitt med en batterikapasitet på opptil 1.840 bilder etter CIPA-standarden. Men Sony-fotografer kan med MIII kanskje nøye seg med ett ekstra batteri, mot gjerne to eller flere tidligere…?

Blant øvrige forbedringer merker vi oss en AF ON-knapp som blant annet aktiverer autofokus når man tar opp video.

Pixel Shift Multi Shooting

Jeg skal være ærlig og innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på hvordan Pixel Shift Multi Shooting best skal oversettes til norsk – kanskje noe med fleropptaks-fotografering med pikselforskyvning? Men dette er i hvert fall en ny fotograferingsmetode som Sony nå innfører på a7R MIII.

Sony a7R Mark III
BERØRINGSFØLSOM: Sony a7R Mark III har fått berøringsfølsom LCD-skjerm. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)

Teknologien utnytter den innebygde elektroniske stabiliseringskontrollen til å ta fire bilder av motivet med en forskyvning på én piksel per opptak. Når disse fire bildefilene slås sammen, sitter man igjen med en superhøyoppløst bildefil på hele 169,6 megapiksler – ferdig bearbeidet blir det en fil på 42,4 megapiksler.

Overveldende oppløsning, en uovertruffen fargenøyaktighet og minimalt med bildestøy, hevder Sony. Teknikken er myntet på opptak av stillestående motiver, ettersom kameraet kan måtte vente mellom ett og 30 sekunder mellom hvert av de fire opptakene for at bildesensoren skal finne sin riktige plass.

LES OGSÅ: Sony a9: Speilløst fartsmonster

Å sette sammen de fire opptakene til ett krever dessuten etterprosessering som man ikke får gjort i kameraet. Filene må i stedet behandles i den nye Sony-programpakken Imaging Edge, som følger med. Så dette er nok en ganske omstendelig måte å fotografere på som bare blir brukt under spesielle omstendigheter. Men i jakten på det optimale bildet høres det jo besnærende ut.

For ordens skyld – også andre kameraprodusenter tilbyr lignende løsninger. Hasselblad kom med noe lignende allerede i 2011.

Sony har lagt ut en video som forklarer teknologien, se video nedenfor.

4K video

Som forgjengeren byr også Mark III på 4K-videoopptak med UHD 4K-opptak fra hele bildesensoren. Men det skal visstnok være lurt å koble om til opptak i Super 35-størrelse, som tilsvarer omtrent APS-C-størrelse. Da gjøres videoopptaket med en oppløsning på 5.176 x 2.924 piksler, som nedsamples til et sylskarpt UHD 4K-opptak på 3.840 x 2.160 piksler, angivelig med større dynamisk omfang og bedre håndtering av svakt lys enn opptak originalt i 4K.

Kameraet har også videofunksjonalitet med Hybrid Log Gamma og SLog-3-muligheter for dem som vil eksperimentere med utvidet dynamisk omfang under videoredigeringen etterpå. Dette innebærer blant annet at man kan se opptakene med normal visning i søkeren og på kameraskjermen, og ikke så blasse som de er før etterredigeringen. Praktisk ute i felten.

Sony a7R Mark III
TOPPEN: Kommandohjulet på toppen av kamerahuset gir nå mulighet til å lagre tre forhåndsoppsett for Sony a7R MIII. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)

Kameraet kan ta opp slowmotion-video med opptil 120 bilderuter i sekund i PAL-modus.

Prisen

Prisen på Sony a7R Mark III når det kommer i salg i november, vil være omtrent som på forgjengeren. Veiledende pris er satt til 34.000 kroner for kamerahuset. Da jeg hadde a7R Mark II inne til utprøving før jul i fjor, var veiledende pris på dét kameraet 35.000 kroner.

Ifølge Prisjakt.no kan man nå få Mark II-modellen for i underkant av 28.000 kroner i en del fotobutikker.

Sony a7R Mark III
KJENT: Tross alle nyhetene har Sony a7R MIII en lett-gjenkjennelig design med klar tilhørighet til a7-familien. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)
Sony a7R Mark III
ALLROUND: Sony a7R Mark III med et allround-objektiv: 24-70 mm. (Klikk for større bilde.) (Foto: Sony)

LES OGSÅ: Sony a9 med høy DxO-score

Annonser

3 kommentarer om “Sony a9-egenskaper drypper nedover”

Legg igjen en kommentar

%d bloggere liker dette: