Sony har lansert andre generasjon av sitt speilløse fullformat-flaggskip A1 med KI-støttet autofokus som kan kalkulere komplekse bevegelser opptil 120 ganger i sekundet.
Listen over motiver som autofokus-systemet kan gjenkjenne og følge, er imponerende lang, og systemet har til og med fått en auto-innstilling som selv kan velge blant de mange motivtypene for fotografen. Autofokusen kan for eksempel selv flytte seg automatisk fra å følge et ansikt til å følge en bil. Folk som har fått prøve løsningen, er imponert.
Sony A1 var vel å merke et imponerende kamera allerede i første generasjon for tre og et halvt år siden. Derfor er flere sentrale komponenter i praksis urørt av oppgraderingen som nå er lansert. Etter sigende inkluderer det bildebrikken på 50 megapiksler, selv om den skal by på enda litt bedre støyreduksjonen enn før. Og tross den lynraske elektroniske lukkeren er også den mekaniske lukkeren beholdt, med sine RAW-serieopptak på opptil 30 bilderuter i sekundet. Uten at søkeren flimrer eller går i sort. Som før, altså.
Øyegjenkjenning opp 30 prosent
Sony-ingeniørene har greid å forbedre gjenkjenning og sporing av menneskelige øyne med hele 30 prosent sammenlignet med den første utgaven av Sony A1, ifølge produsenten. Dette betyr skjerpet autofokus når en person befinner seg langt unna kameraet eller er i ferd med å snu seg bort fra kameraet, om vedkommende bruker solbriller eller om ansiktet er delvis skjult. Kunstig intelligens har altså lært kameraet til å forstå – og forutse – hvordan mennesker oppfører seg og beveger seg.
Den samme forbedringen gjelder gjenkjenning og fokussporing av dyr, og fokussporing av fugler skal ha blitt hele 50 prosent mer treffsikker enn før, heter det.
I utgangspunktet er autofokus-systemet konstruert som i den opprinnelige modellen, med 759 fokuspunkter som dekker om lag 92 prosent av bildebrikken. Men i tillegg til mer prosesseringskraft i BIONZ-signalprosessoren er systemet tilført en solid dose kunstig intelligens. Resultatet er blitt en lang utvidelse av listen over motiver som systemet er i stand til å gjenkjenne og dermed spore.
Både for stillbilder og video kan systemet gjenkjenne og spore blant annet biler, mennesker, dyr, fugler, insekter, fly og mye annet.
Under videofilming kan man dessuten aktivere en funksjon kalt Auto Framing. Den er basert på kunstig intelligens og kan automatisk beskjære videobildet under opptak slik at hovedmotivet hele tiden fremstår som blikkfang. Beskjæringen justeres automatisk hele tiden, slik at det ser ut som kameraet betjenes av en profesjonell kamera-operatør. Ypperlig for opptak knyttet til intervjuer, musikalske opptredener, matlaging og mye annet, sier Sony.
«Forhånds-bilder»
Kameraet har også fått en såkalt «pre-capture»-modus som gjør at kameraet begynner å ta bilder eller video opptil ett sekund før du trykker på utløserknappen.
Et typisk eksempel på nytteverdien er når du som naturfotograf har en fugl i sikte der den sitter på en gren. Du har stilt inn kameraet på serieopptak og vil gjerne ta bilde av fuglen akkurat idet den tar av og begynner å fly. Problemet er at når du ser i søkeren at den letter, er du allerede litt for sent ute med å trykke på utløserknappen. Da er fuglen allerede i lufta.
Men hvis du isteden utnytter funksjonen for «forhånds-opptak», vil kameraet ta bilder uten å lagre dem, men idet du trykker på utløserknappen, vil kameraet «ombestemme seg» og lagre bilder fra opptil ett sekund tilbake i tid, altså opptil 30 bilderuter. Du får med andre ord en mye større sjanse til å ta en flott bildesekvens av hele «take off»-prossesen, uten å risikere å fylle opp minnekortet med en masse unødvendige filer. Flere og flere kameraer har en slik funksjon i dag, og nå altså også Sony A1 II.
En annen ny funksjon er Speed Boost, som er det engelske navnet på en ny knapp foran på kamerahuset. Den kan programmeres til å øke opptakshastigheten kjapt uten at du må fikle med det i menysystemet. Kjekt hvis du holder på med serieopptak og ser at her skjer det plutselig mye mer enn ventet på kort tid. Da er det bare å holde den nye knappen inne et øyeblikk – og håpe at du fikk akkurat de bildene du ellers hadde gått glipp av.
På videosiden er en av nyhetene LUT-import – Look Up Table-import – altså at man kan importere et antall fargegraderingsoppsett til bruk under videoopptak. Man får også sett på forhånd i søkeren hvordan oppsettet vil fungere på opptakene.
Støtten for S-Log3 er blitt forbedret, noe som skal gjøre det enklere å bruke kameraet sammen med profesjonelle videokameraer fra Sony, for eksempel Venice- og Burano-familiene.
Som før kan man ta opp både 4K- og 8K-video i 10-bits full sensor-størrelse, eller 4K/120p-langsom-kino-opptak med beskjæring på bare 1,1x.
Fire-aksers skjerm
Skjermopphenget er blitt forbedret. 3,2-tommers-skjermen med oppløsning på 2,1 millioner punkter, opp fra 1,44 millioner punkter, kan nå vris rundt fire akser både sideveis og opp og ned, og skjermen er naturligvis berøringsfølsom.
OLED-søkeren har en oppløsning på 9,44 millioner punkter og leverer en oppfriskningsfrekvens på henholdsvis 60, 120 og 240 Hz. Forgjengeren greide bare 60 Hz. Det nye 120 Hz-alternativet sies å være utmerket, mens 240 Hz bidrar til noe redusert oppløsning.
Kameraet har naturligvis to kortplasser. Begge kan benyttes både med SD-kort og CF-kort.
Kameraet leveres med en dobbel batterilader som kan lade to NP-FZ100-batterier på 155 minutter. En annen enhet som det er to av, er øymuslingen, altså gummistykket rundt søkeren. Her kan man velge om man vil bruke den vanlige eller en med mer myk gummi som holder mer av strølyset ute av søkersonen.
Foruten innebygd stereomikrofon og 3,5-millimeters mikrofonkontakt er kameraet utstyrt med en ekstra mikrofon på baksiden, like ved LCD-skjermen. Her kan man lese inn tale-kommentarer og -meldinger som kan overføres til FTP-server sammen med de tilhørende bildene.
Data kan overføres via en kablet LAN-forbindelse til en FTP-server med opptil 2,5 Gbps. Via den samme forbindelsen kan man fjernstyre foto- og video-opptak fra en tilkoblet PC.
Blant forbedringene som A1 II byr på, er også Sonys nye og forbedrede menysystem, kjent blant annet fra fjorårets Sony a9 III. Mye mer oversiktlig og pedagogisk enn tidligere, ifølge erfarne Sony-brukere.
Kreativ skyplattform
Nye Sony A1 II passer som hånd i hanske inn i Sonys kreative skyplattform, altså Creators’ Cloud. En nett-tjeneste som er en kombinasjon av digitalt møtested for kreative Sony-eiere, et sted å laste opp filene sine når man er på farten og en samling av skybaserte produksjons-apper og -tjenester. Riktignok er ikke alle tjenester tilgjengelige i Norge ennå. Mer info på creatorscloud.sony.net.
Vurdering
Med en pris helt oppe på Leica-nivå er Sonys lasering av A1 II noe som bare ganske få får glede av. For oss andre er lanseringen først og fremst en demonstasjon av Sonys teknologiske eksellense. I et kompakt og nærmest diskret kamerahus har Sony plassert noe av den mest avansere kamerateknologien som finnes her på planeten i dag.
Og mens konkurrentene ser ut til å føle seg tvunget til å bygge store og tunge kameraer for likesom å forsvare priser på dette nivået, tar Sony seg den frihet å plassere den avanserte teknologien i et kamerahus som veier bare ned mot halvparten så mye. Kameraene som jeg har tatt meg friheten av å sammenligne med, er henholdsvis Nikon-flaggskipet Nikon Z 9 og Canon-flaggskipet Canon EOS R1.
Begge er typiske profesjonelle presse- og sports-kameraer med et solid integrert batterigrep som er med på å dra vekten for Nikons del opp til 1.340 gram og for Canons del til 1.115 gram. Sony A1 II veier vesentlig mindre: 743 gram. Inkludert i den oppgitte vekten på alle de tre kameraene er batteri og minnekort.
Det er mulig noen fotografer føler seg mer komfortable når de rusler rundt på pressetribunen på sportsarenaen med et av de nevnte Nikon- eller Canon-kameraene påmontert et flere kilo tungt teleobjektiv enn med et spinkelt og i denne sammenheng nesten unnselig Sony A1 II-kamera. Selv om det for all del også finnes ganske store og tunge objektiver til sitt bruk i Sonys objektiv-portefølje. Til tross for Canons åpenbare dominans på idrettsarenaene:
LES OGSÅ: Canon dominerer på sportsarenaene
Det er mulig at et mer relevant sammenligningsgrunnlag hadde vært Canon EOS R5 II, i hvert fall hva gjelder størrelse og vekt. Som Sony A1 II er det vel også en smule mer hybrid-orientert, altså mer rettet mot folk med kombinerte foto- og video-behov enn de mer foto-sentriske «stadion-sluggerne» Nikon Z 9 og Canon EOS R1.
Prisen
Ifølge Sony kan vi vente at leveringene av Sony A1 II her i Norge kommer i gang i desember 2024. Prisen for kamerahuset er satt til 89.000 kroner. Som er om lag 9.000 kroner opp fra lanseringen av første generasjon A1 i 2001.
Siden jeg ovenfor tillot meg å sammenligne Sony A1 II med konkurrenter fra henholdsvis Nikon og Canon, bør jeg jo for sammenligningens skyld tilføye at Nikon Z 9 ifølge Prisjakt.no koster rundt 69.500 kroner, mens Canon EOS R1 er registrert med en butikkpris på cirka 92.985 kroner. For ordens skyld: Nikon-kameraet i denne sammenligningen ble lansert i 2021, mens Canon- og Sony-kameraene begge er 2024-modeller. Sammenligningen jeg la til etterpå, gjaldt Canon EOS R5 Mark II, som er en del rimeligere, rundt 58.990 kroner.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 50,5 megapiksler |
Netto oppløsning | 50,1 megapiksler |
Bildeoppløsning | 8.640 x 5.760 piksler |
Brikkestørrelse | 35,9 x 24 mm |
Sensortype | Sony Exmor RS CMOS |
Signalprosessor | Sony BIONZ XR |
Lysfølsomhet | ISO 100-32.000, utvidbart til ISO 50-102.400 ukalibrert |
Bildestabilisator | 5-aksers bildestabilisering i kamerahuset med brikkforskyvning, opptil 8,5 steg i sentrum, 7 steg i hjørnene iflg. CIPA-stand. |
Fokuspunkter | Opptil 759 punkter |
Objektivfatning | Sony E-typen |
LCD-skjerm | 3.2 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 2.095.104 punkter |
LCD-skjerm toppanel | – |
Søkertype | Elektronisk LCD-søker, 9.437.184 punkter. 60, 120 og 240 bps. |
Søkerforstørrelse | 0,9x |
Lukkertider | 30 sek.-1/8.000 sek., elektronisk lukker på inntil 1/32.000 sek. |
Innebygd blits | Blitssko |
Serieopptak | Opptil 10 bps m/elektromagnetisk lukker, opptil 30 bps. m/elektronisk lukker |
Video-fargerom | Rec. 709, S-Log2, S-Log3, HLG, HLG1-3,S-Cinetone, Cine1-4 |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | 2 spor: SD/SDHC/SDXC-kort, UHS II-støtte, CFexpress Type A |
USB | USB 3.2 Gen 2,10 Gbps USB-C |
HDMI | HDMI Type A |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | Ja, 3,5 mm |
WiFi | 802.11ac 2,4 og 5GHz-bånd. LAN-kontakt. |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 2,4 GHz-bånd |
Batteritid CIPA | Ca. 520 bilder (LCD-skjerm), ca. 420 bilder (søker), CIPA-standard |
Vekt | Ca. 743 g inkl. batt. og minnekort, ca. 658 g netto. |
Størrelse | Ca. 136 (B) x 97 (H) x 83 mm (D) |