Sony ser ut til å ville prøve å danke ut både Canon EOS R5 og Canon EOS-1D X Mark III i ett smell med sitt nye toppkamera, Sony a1, også kalt alpha 1, som nå er lansert. Det nye Sony-flaggskipet byr på 8K-video, nedsamplet fra fra 8,6 K, og kombinerer dette med serieopptak på opptil 30 bilder i sekundet og flimmerfri elektronisk søker på hele 9,44 megapiksler.
[Artikkelen er oppdatert 28.1.2021 kl. 22:30.]
Utfra spesifikasjonene kan det se ut til at Sonys formål med det nye kameraet har vært å designe et kamera som i en og samme enhet kan konkurrere både med Canons fremste presse- og sportskamera, speilreflekskameraet Canon EOS-1D Mark III med opptil 20 bilder i sekundet, og med det speilløse Canon EOS R5, som utmerker seg både med høy oppløsning på 45 megapiksler og ikke minst med noen av de mest avanserte videofunksjonene på markedet, inklusive 8K video.
Det beste fra tre kameraer
Videre kan det se ut til at Sony har plukket det beste fra tre av sine egne ypperste kameraer for å nå dette målet. Vi finner ergonomi og ikke minst videofunksjonalitet fra det videosentriske Sony a7S III. I Sony a1-versjonen er videokapasiteten riktignok oppgradert til 8K, som matcher Canon EOS R5.
Vi finner den høye oppløsningen fra det fotosentriske Sony a7R IV, som jo kan skilte med 60 megapiksler. Sony nøyer seg riktignok med 50 megapiksler på a1, men det er jo bra likevel, synes sikker mange. Og litt mer enn de 45 megapikslene på Canon EOS R5.
Og så vi finner hastigheten fra fartsmonsteret Sony a9 II. Sistnevnte, Sony a9 II og den første modellen i denne serien, a9, er som kjent det speilløse alternativet som Sony prøver å lokke sportsfotografene med. På pressetribunene på verdens sportsarenaer er det jo fortsatt speilreflekskameraer med store teleobjektiver fra Nikon og ikke minst erkerivalen Canon som fortsatt dominerer. Det har så langt ikke vært lett å lokke særlig mange av disse fotografene over til Sonys speilløs-verden, selv ikke med Sony a9-kameraenes høye hastighet. Kanskje nye Sony a1 inngår i Sonys oppdaterte strategi for å få gjort noe med dette i tilknytning til det forsinkede Tokyo-OL som kanskje vil gå av stabelen sommeren 2021?
Lynrask prosessor
Sony a1 er bygd rundt en nyutviklet «stablet» Sony Exmor RS CMOS-bildesensor koblet til et dobbelt sett av Sony Bionz XR-signalprosessorer. Ifølge Sony gir denne prosessoren åtte ganger så høy prosesseringskraft som Bionz X-prosessoren, som ble introdusert i 2013. Bionz XR-prosessoren dukket for første gang opp i Sonys video-sentriske a7S III i 2020.
En stablet – eller «stacked» – bildesensor består av dedikerte lag der ett lag samler bildedata og et annet lag tar for seg prosesseringen av dataene. Vi snakker gjerne om en bakbelyst bildesensor der all elektronikk ligger på baksiden av selve bildebrikken. Sonys særdeles raske a9-kamera er blant de speilløse fullformat-kameraene som bruker denne løsningen og som derfor greier bildeserier på opptil 20 bilder i sekundet. Nå må a9 og a9 II se seg slått av nye Sony a1, til tross for at sistnevnte må bearbeide data fra en bildebrikke med dobbelt så høy oppløsning.
Sony a1 kan skilte med en bildebrikke på 50,1 megapiksler og forener høy oppløsning og høy hastighet på en måte vi ikke har sett maken til tidligere. Kameraet kan ta serieopptak på opptil 30 bilder i sekundet med opptil 120 autofokus- og autoeksponerings-beregninger i sekundet. Dermed greier kameraet uten problemer å kompensere både for raske fokusendringer når man fotograferer motiver i høy fart og for raske endringer i lysforholdene. Responstiden på kalkulering av autoeksponeringer er bare 0,033 sekunder, ifølge Sony. Utlesingen av data er 1,5 ganger raskere enn fra bildebrikken på Sony a9 II.
Mer bruk av elektronisk lukker
Sony har videreutviklet den elektroniske lukkeren, og i a1 brukes den mye mer enn tidligere. Et problem med elektroniske lukkere fram til nå har jo vært at siden de «skanner» motivet linje for linje over bildebrikken, kan selv den aldri så korte tiden dette tar føre til at rette linjer blir buete i stillbilder og at hus ser ut som de står på skakke når man panorerer i videoopptak. Fenomenet kalles «rolling shutter».
Utlesingen av data fra bildebrikken på Sony a1-kameraet er imidlertid så rask at «rolling shutter»-effekten er redusert med 1,5 ganger sammenlignet med Sony a9 II. Dessuten har man nå – ifølge Sony for første gang i verdenshistorien – fått muligheten til raske og lydløse flimmer-frie serieopptak ved hjelp av en elektronisk lukker, som i motsetning til en tradisjonell elektromagnetisk lukker ikke har noen bevegelige deler, er lydløs og dessuten helt uten vibrasjoner.
En annen konsekvens av den økte bruken av elektronisk lukker er at Sony nå kan levere et kamera i Alpha-serien med blitssynkronisering på lukkertider ned mot 1/200 sekund.
Men den klassiske mekaniske lukkeren er fortsatt til stede, og er med på å sette ny rekord, den også, ifølge Sony. Med den mekaniske lukkeren kan man få blitssynkronisering med lukkertid helt ned til 1/400 sekund, som Sony hevder er verdens korteste blits-synktid i fullformat med slik lukker. Velger man å stille om slik at man bare bruker et APS-C-utsnitt av bildebrikken, får man blitssynk helt til 1/500 sekund.
Vil man bruke den mekaniske lukkeren til serieopptak, er høyeste bildefrekvens 10 bilder i sekundet.
Gardinen i den elektromagnetiske lukkeren er produsert i karbonfiber, og lukkersystemet har et nyutviklet fjærings- og avfyringssystem som skal gi det særdeles lang levetid. Det skal ikke være noen fare for at fotografer greier å slite ut lukkeren i kameraets levetid, sies det. Ifølge Sony skal lukkeren minst tåle en halv million runder.
Lukkergardinen lukker seg for øvrig igjen når man slår av kameraet og beskytter dermed bildebrikken mot støv når man bytter objektiv.
Søkeren går aldri i sort
En av grunnene til at erfarne sportsfotografer har vært skeptiske til speilløse kameraer, har vært at de elektroniske søkerne ikke har greid å henge med på raske serieopptak, men har ofte gitt et blafrende søkerbilde fordi søkeren hele tiden bytter på å vise motivet for så å gå i sort, som det heter.
Slik er det ikke med Sony a1, nei. Ikke bare er den elektroniske søkeren angivelig den første i verden som greier en gjenoppfriskningsrate på hele 240 bilderuter i sekundet, i tillegg til 120 og 60 bps, men den greier også å vise motivet uten å gå i sort når eksponeringen tas, selv under de raskeste serieopptak. Dermed blir det mye enklere enn før for fotografen å følge motiver i rask bevegelse.
Faktisk skal Sony a1 være verdens første kamera som gir flimmerfritt søkerbilde i den elektroniske søkeren både med elektronisk og magnetisk lukker aktivert.
Oppløsningen til søkeren er på hele 9,44 megapiksler, vel å merke når man legger sammen de tre RGB-fargene som vises sekvensielt i hvert punkt, slik bransjen gjerne gjør når den snakker om søker-oppløsning. Forstørrelsesgraden er hele 0,90x.
Sammenlignet med Sonys 9,44 megapiksler ligger de beste av konkurrentene, eksempelvis Canon EOS R5 og Leica SL2, typisk på 5,76 megapiksler i dag. Nikon Z6 II og andre i samme klasse ligger på 3,69 megapiksler. Sonys søkeroppløsning på over ni megapiksler høres derfor særdeles lovende ut.
Avansert autofokus
Mens autofokus-systemet sjelden dekker mer enn det sentrale området av søkerbildet i et speilreflekskamera, dekker de fasedetekterende autofokuspunktene omlag 92 prosent av bildeflaten på det speilløse Sony a1-kameraet. I alt er det 759 fasedetekterende autofokuspunkter på bildebrikken, foruten 425 kontrastdetekterende autofokuspunkter.
Sonys system for øyefokus i sanntid skal være 30 prosent forbedret fra forrige generasjon, og systemet skal være nøyaktig selv når personen man fotograferer, snur seg bort et øyeblikk.
Øyefokus-systemet dekker for øvrig ikke lenger bare mennesker og dyr, men nå også fugler, for første gang i et Sony Alpha-kamera. Selv ganske små fugleøyne skal kunne detekteres på god avstand. Sony har utviklet avanserte algoritmer basert på kunstig intelligens og maskinlæring som er brukt for å tolke fuglers bevegelser. Øyefokus for dyr og fugler gjelder imidlertid bare for stillbilder, ikke for video.
199 megapiksler
Bildebrikken i kameraet er altså på 50 megapiksler, men Sony a1 klarer mer enn som så. Sony har utviklet en Pixel Shift Multi Shooting-modus der kameraet er i stand til å ta opp opptil 16 eksponeringer av et motiv. Ved hjelp av opptaket på i alt 796,2 millioner piksler greier Sony å sette sammen en bildefil på 199 megapiksler med en oppløsning på 17.280 x 11.520 piksler. Sluttkapitlet i prosessen må imidlertid gjøres på en PC med Sonys Imaging Edge-programvare.
Utfordrer Canon med 8K-video
Hittil har vi snakket mest om fotografering, men Sony a1 er ikke minst et særdeles profesjonelt videokamera med muligheter til å gjøre god nytte for seg i profesjonelle videoproduksjoner. Her har Sony åpenbart tatt mål av seg til å konkurrere med Canon EOS R5-kameraet, som skapte furore i 2020 med sine 8K-videoegenskaper.
Sony a1 byr på 8K-videopptak på opptil 30 bilderuter i sekundet i 10-bits video med 4:2:0-fargeoppløsning i formatet XAVC HS, en videreutvikling av XAVC-formatet som Sony introduserte i 2012 med støtte for 8-, 10- og 12-bits videoopptak. Opptaksformatet benytter seg av HEVC-kodeken til effektiv komprimering av videoopptakene. Videoopptakene tas egentlig opp i 8,6K og nedsamples til 8K for høyest mulig detalj-gjengivelse. 8K-opptakene kan ikke omgjøres til 4K-video i kameraet, men man kan godt gjøre det i etterproduksjonen på datamaskin.
Naturligvis kan man ta opp 4K-video i flere oppsett, med opptil 120 bilderuter per sekund for ned til 5x slowmotion (hvis utgangspunktet er at videoen ellers er på 24 bilderuter i sekundet). I 4K støtter kameraet også 10-bitsopptak i 4:2:2-fargeoppløsning internt.
I tillegg har Sony a1 støtte for en rekke log-fargeprofiler. Gjør man videoopptak i S-Log3-gammakurven, er det mulig å oppnå et dynamisk omfang på mer enn 15 steg, ifølge Sony.
Andre log-fargeprofiler gjør det mulig å bruke Sony a1 som supplementskamera i større video- og film-produksjoner der man også benytter profesjonelle videokameraer i det man gjerne betegner som cinema-klassen. Vi snakker om fargeprofiler som S-Gamut3 og S-Gamut3.Cine, som gjør det mulig å matche opptak fra Sony a1 med video tatt opp med proffkameraer som Sony Venice- og Sony FX9-kameraer og andre profesjonelle videokameraer.
Hva med video-varmen?
Etter at Canon lanserte sitt EOS R5-kamera ble det bråk knyttet til varmeutviklingen som særlig 8K-videoopptakene skapte under enkelte «kravstore» innstillinger. Det var snakk om at man kunne risikere å måtte stanse midtveis i opptakene for å kjøle ned kameraet.
Sony hevder på sin side at a1-kameraet er konstruert med utgangspunkt i en struktur som gjør at varmen fra bildesensoren og bildeprosesserings-motoren ledes effektivt ut av kamerahuset. Utfordringen har vært å bygge beskyttelse mot overoppheting uten at det skulle gå på bekostning av den kompakte designen, noe Sony mener de har greid.
Sony fremholder selv at det skal være mulig å ta opp sammenhengende 8K-video med 30 bilderuter i sekundet i omlag 30 minutter før man må stanse opptaket. Enkelte kommentatorer i fagpressen har gitt uttrykk for at det trolig er mulig å filme enda lengre uten varmeproblemer, men svaret får vi ikke før de første testeksemplarene av Sony a1 begynner å dukke opp rundt omkring i redaksjonene.
Ifølge Sony har selskapet blant annet basert seg på gode erfaringer fra designen av fjorårets Sony a7S III i arbeidet med å minske faren for overoppheting av Sony a1.
Ellers er kameraet konstruert med ganske omfattende støv- og fuktighets-beskyttelse.
Rask filoverføring
Med både stillbilder og video i store mengder og i svært høy oppløsning vil Sony a1-brukerne naturligvis stille krav om at det også legges opp til høy overføringshastighet når alle disse dataene skal ut av kameraet og over til Mac-er og Windows-PC-er for redigering, fargegradering og annen etterbehandling. Trådløs overføring i både 2,4- og 5-GHZ-båndet foretas med doble antenner for rask og sikker kommunikasjon. Sony snakker om 2×2 MIMO-antennestøtte med 3,5 ganger så rask FTP-overføringshastighet som Sony a9 II kan by på. Dette viser at Sony blant annet har presse- og sportsfotografer som målgruppe for det nye kameraet.
Via USB C-kontakt kan man også foreta rask fjernstyring og overføring av bildefiler til PC, ypperlig i mange atelier-situasjoner. I tillegg kan man kjøre i kablet Ethernet-nettverk takket være innebygd 1000BASE-T-kontakt.
SD og CFexpress
Sony a1 har naturligvis doble minnekortplasser – noe annet hadde vært utenkelig. Kortplassene støtter raske CFexpress-kort av Type A, men begge minnekort-sporene støtter også vanlige SD-kort, både av UHS-I- og UHS-II-typen. Uansett er det vel grunn til å tro at de som tar seg råd til et såpass dyrt kamera, også vil koste på seg forholdsvis raske minnekort med god lagringskapasitet, basert på hva slags foto- og video-prosjekter dette kameraet vanligvis vil bli brukt til.
For øvrig ser det ut til at menysystemet i Sony a1 er det forbedrede og mer oversiktlige systemet som vi så i Sony a7S III, lansert i 2020.
Konklusjon
Den eneste fornuftige konklusjonen akkurat nå i januar 2021 er vel at det er for tidlig å trekke noen bastante slutninger om nye Sony a1 ennå. Så vidt meg bekjent er det i skrivende stund ingen kamera- og teknologi-journalister som har publisert noen ordentlige tester av kameraet ennå, selv om man naturligvis får noen treff hvis man søker hos Google på formuleringen «Sony a1 review». Men dette er bare «tester av spesifikasjonene», for å si det sånn. Altså omtaler basert på Sonys publiserte spesifikasjoner, pressemeldinger og pressebilder. Akkurat som denne artikkelen.
Derfor venter vi i spenning på de første ordentlige testomtalene, basert på grundig utprøving av det nye kameraet. Jeg tillater meg imidlertid å komme med én bastant slutning allerede nå: Det er enormt store forventninger til Sony a1 der ute.
Og blant de nærmeste konkurrentene kanskje også en smule frykt?
Prisen
Sony a1 er ventet å komme i salg i Norge i løpet av mars 2021, og veiledende pris vil være cirka 80.000 kroner for kamerahuset.
Nye Sony a1 fremstår naturligvis som et rådyrt kamera, men med tanke på at det dekker funksjonaliteten og spesifikasjonene til det man måtte ha to-tre kameraer for å dekke fram til nå, er kanskje ikke prisen så avskrekkende likevel? For målgruppen, mener jeg. Vi andre kan jo bare fortsette å drømme.
Tekniske data
Brutto oppløsning | 50,5 megapiksler |
Netto oppløsning | 50,01 megapiksler |
Bildeoppløsning | 8.640 x 5.760 piksler |
Brikkestørrelse | 35,9 x 24 mm |
Sensortype | Exmor RS CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 100-32.000, utvidbart til ISO 50-102.400 ukalibrert |
Bildestabilisator | 5-aksers bildestabilisering i kamerahuset med brikkforskyvning, opptil 5,5 steg iflg. CIPA-stand. |
Fokuspunkter | Opptil 759 punkter |
Objektivfatning | Sony E-typen |
LCD-skjerm | 3 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 1.440.000 |
LCD-skjerm toppanel | – |
Søkertype | Elektronisk LCD-søker, 9.437.184 punkter. 60, 120 og 240 bps. |
Søkerforstørrelse | 0,90x |
Lukkertider | 30 sek.-1/8.000 sek., elektronisk lukker på inntil 1/32.000 sek. |
Innebygd blits | Blitssko |
Serieopptak | Opptil 10 bps m/elektromagnetisk lukker, opptil 30 bps. m/elektronisk lukker |
Video-fargerom | Rec. 709, S-Log2, S-Log3, HLG, HLG1-3,S-Cinetone, Cine1-4 |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | 2 spor: SD/SDHC/SDXC-kort, UHS II-støtte, CFexpress Type A |
USB | USB 3.2 10 Gbps USB-C |
HDMI | HDMI Type A |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | Ja, 3,5 mm |
WiFi | 802.11a/b/g/n/ac 2,4 og 5GHz-bånd |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 2,4 GHz-bånd |
Batteritid CIPA | Ca. 530 bilder (LCD-skjerm), ca. 430 bilder (søker), CIPA-standard |
Vekt | Ca. 737 g inkl. batt. og minnekort. |
Størrelse | Ca. 128,9 (B) x 96,9 (H) x 80,8 mm (D) |
2 Responses