Sony overrasker med 2 stk. kompakte fullformater

Sony A7C II + Sony A7C R
NYKOMMERNE: Sony A7C II (til venstre) og Sony A7C R har det meste likt, men det er noen vesentlige forskjeller under skallet. (Pressefoto: Sony. Montasje: Kameranytt.no.)

Sony lanserer i disse dager to nye speilløse fullformat-kameraer i svært kompakt design: Sony A7C II og Sony A7C R. Lanseringen ser nesten ut til å ha kommet litt overraskende på kamerapressen.

– Er det ingen som har tid til å sove hos Sony? spurte nettstedet Digital Camera World i sin første omtale av de to nye Sony-kameraene. Resonnementet hos nettstedet var følgende: Sony lanserer nye kameraer på rekke og rad i slik hastighet at det ser ut til at ingen hos Sony tar seg tid til et steg tilbake for å reflektere over suksessen. Og kanskje nyte den – fortjent.

SORT ELLER RETRO: De som ønsker seg kamera med litt retro-utseende, kan velge mellom sort eller sølvfarget versjon av de to nye Sony A7C-kameraene som lanseres nå. Avbildet ovenfor er Sony A7C II. Nedenfor ser vi Sony A7C R i henholdsvis sort og sølvfarge. (Pressefoto: Sony. Montasje: Kameranytt.no.)

Som kjent lanserte Sony sitt nye kompakte speilløse APS-C-kamera Sony A6700 bare for noen uker siden, se omtale her hos Kameranytt.no fra slutten av juli 2023. Forut for det hadde Sony allerede lansert flere andre viktige kameraer dette året, blant annet i den vlogger-sentrerte ZV-serien.

Og nå kommer altså to nye kameraer i samme formfaktor som nevnte A6700, altså Sony A7C II og Sony A7C R, men med fullformat-bildebrikker på henholdsvis 33 og 61 megapiksler. (I fotopressen oppgir noen oppløsningen på sistnevnte til 60 MP, andre skriver 61 MP. På Sonys offisielle norske nettsider brukes tallet 61 MP, så Kameranytt.no velger å holde seg til det.)

De to nykommerne etterfølger Sony A7C, som kom på markedet i 2020. Da viste Sony at selskapet var i stand til å skvise fullformat-bildebrikker inn i kamerahus som er på samme størrelse og bare noen få gram tyngre enn kameraene i Sonys APS-C-baserte A6000-serie.

Krympede A7-kameraer

Det felles kjennetegnet ved disse kompakte fullformat-kameraene er altså Sony-navngivningen med Alpha 7, gjerne kalt A7, etterfulgt av en C som åpenbart står for Compact.

Det første Sony A7-kameraet kom på markedet i 2013, og serien teller nå omtrent 15 forskjellige kamerahus med bildebrikker fra 24 til 60 megapiksler. Her snakker vi om ikke fullt så kompakte kamerahus som A7C-serien. Vekten på disse kameraene er på opptil om lag 725 megapiksler, mens de mer kompakte Sony A7C-kameraene ligger på rundt 500 gram. I kamera-sammenheng anses dette som en betydelig vektforskjell.

Sony A7C II + Sony A7C R
SØKEREN: Den elektroniske søkeren på de nye A7C-kameraene har samme oppløsning som på det første A7C-kameraet, men har fått mye større forstørrelsesgrad og høster rosende omtale. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Sonys A7-fullformat-kameraer regnes likevel som forholdsvis moderate i størrelse, selv med en vekt på over 700 gram. Flere av konkurrentene er til dels mye tyngre, som for eksempel Nikon Z 8 på 910 gram.

Men nå er det altså den kompakte A7C-serien det dreier seg om. Den første i serien, A7C fra 2020, fikk litt blandet mottakelse. Mange var imponert over at et fullformat-kamera kunne være så kompakt, men den gode opplevelsen ble noe hemmet av den elektroniske søkeren. Noen omtalte søker-opplevelsen som en form for tunnelsyn på grunn av den lave forstørrelsesgraden på 0,59x. De to som lanseres nå, har begge en søkerforstørrelsesgrad oppgitt til 0,7x. I de første testomtalene på nettet får den nye søkeren mye ros, både på grunn av større søkerbilde og fordi kan innstilles til å vise ganske lyst søkerbilde.

I tillegg til kritikken mot søkeren fikk betjeningen av 2020-modellen litt negativ omtale. Siden det ikke var noe kommandohjul foran på bæregrepet, fikk tommelen det veldig travelt når alt måtte justeres på baksiden, ble det sagt.

Arvingene

De to A7C-nykommerne kan gjerne sammenlignes med hver sin storebror – eller storesøster, om du vil – i Sony A7-verdenen. Det er fra disse kameraene de har arvet hver sin bildebrikke.

Sony A7C II – i enkelte publikasjoner benevnt som A7C Mark II – kan i stor grad sammenlignes med Sony A7 IV fra 2021, med 33 megapikslers bildebrikke. A7C R blir derimot gjerne sammenlignet med Sony A7R V fra 2022, med sin høyere oppløsning på 60 megapiksler netto. 

Sony A7C II + Sony A7C R
NÆR SLEKTNING (1): Sony A7 IV er kameraet som nye A7C II har arvet grunnleggende egenskaper fra. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)
Sony A7C II + Sony A7C R
NÆR SLEKTNING (2): Sony A7R V er kameraet som nye A7C R har arvet grunnleggende egenskaper fra. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Disse sammenligningene gir kanskje mening bare for Sony-entusiaster med inngående kjennskap til Sonys produktspekter. Her er noen stikkord som kan hjelpe oss andre:

Sony A7 IV var fjerde generasjon i A7-serien av fullformat-kameraer fra Sony og fikk presse-kommentarer som ekstremt god bildekvalitet, imponerende videokvalitet og velfungerende følgefokus.

R-en i navnet på Sony A7R V viser at dette kamerahuset hører hjemme i den høyoppløste 60-megapiksels-klassen av Sony-kameraer som er kjent for ekstremt høy bildekvalitet. Av DP Review ble kameraet omtalt som en milepæl i Sonys kamerahistorie. Det ble satt på linje med Nikon D850, som lenge hadde ord på seg for å være «alle» fotoentusiasters favorittkamera i nyere tid – i det minste på konkurrenten Nikons plattform.    Omtrent det eneste som trakk ned i testene av Sony A7R V, var litt langsom dataavlesing fra den svært høyoppløste bildebrikken, noe som kunne gå litt ut over videoytelsen, i hvert fall når det gjaldt 8K-video.

De første tidlig-testene av førproduksjons-eksemplarer av Sony A7C II og A7C R handler mye om at de nevnte egenskapene har gått i arv til de nye kameraene, tross mye mer kompakt kamerahus. Blant slutningene som kan trekkes av det, er at den rimeligste modellen, A7C II, kan være å foretrekke for dem som vil bruke kameraet både til foto og video. De som prioriterer høyest mulig stillbildekvalitet fremfor noe annet, bør kanskje se nærmere på A7C R.

«First look»

Men det gjenstår jo å se hva grundige fotolab-tester av helt ferdige eksemplarer vil vise oss. Testomtaler man kan lese på nettet i skrivende stund, ser ut til å være utpregede «first look»-omtaler der bransje-journalister har fått prøvd det man gjerne kaller førproduksjons-eksemplarer.

Sony A7C II + Sony A7C R
STABILISERING: Slik illustrerer Sony den innebygde bildestabiliseringen i kamerahuset, med fem akser og opptil sju stegs stabilisering. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Når slike kamera-versjoner lånes ut til pressen, følger det gjerne med visse restriksjoner, som for eksempel at man ikke kan publisere registrerte fotolab-data basert på disse eksemplarene. Det gjenstår gjerne noen siste småjusteringer og kanskje et par fastvare-oppdateringer før de nye kameraene havner i fotobutikkene. «First look»-omtalene er derfor litt mer preget av synsing enn dokumentert viten.

Da er tiden kommet for å se nærmere på de to nykommerne.

Felles-nyheter

Begge de to nykommerne har den samme prosessoren for kunstig intelligens (KI) og den samme lynraske Sony Bionz XR-signalprosessoren som noen av de andre nyeste systemkameraene fra Sony, som fullformatkameraet Sony A7R V og APS-C-kameraet Sony A6700.

Begge har også autofokus som i sanntid gjenkjenner og kan følge et stort antall motivtyper, som fugler, insekter, biler, tog og fly. Dessuten har begge en innebygd fem-aksers bildestabilisering basert på brikkeforflytning som skal gi opptil sju stegs stabilisering når man tar stillbilder. 

De to kameraene har også avanserte videomuligheter, med støtte for 10-bits videoopptak i opptil 4:2:2-fargeoppløsning med opptil 4K i 60p – altså 60 progressive bilderuter per sekund, eller for å være helt nøyaktig: opptil 59,94 bps. Dessuten støtter de Sonys fargeprofil S-Cinetone, som stammer fra Sonys profesjonelle kinematiske fullformat 6K Venice-videokameraer. Dette er kameraer som blant brukes til å produsere filmer for Imax-kinoer. Så her er nok et vitnesbyrd på at elementer fra avanserte teknologier stadig vekk drypper ned på produkter som hvem som helst kan bruke. (Noen vil kanskje protestere mot påstanden om at Sonys A7-kameraer er for «hvem som helst»…)

Sony A7C II + Sony A7C R
BETJENINGEN: Sony har gjort noen små forandringer på betjeningen på de nye Sony A7C-modellene sammenlignet med 2020-utgaven. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Begge kameraene støtter også S-Log3. I Log-modus kan søkerbilde gjengi fargene slik de vil bli med den LUT-varianten man har importert. LUT står for Lookup Table, altså en slags fargetabell man kan importere via minnebrikken for å gjøre det raskere å fargegradere videoopptakene på PC etterpå. LUT-dataene kan enten lagres og benyttes som gode råd under fargegraderingen eller «brennes inn» i opptaket når man filmer.

Kritikken som betjeningen av den opprinnelige A7C fikk, er det ikke lenger grunnlag for. Begge de nye modellene har fått et kommandohjul foran på bæregrepet, akkurat som Sony A6700, som var det første kameraet med slikt kommandohjul i A6000-serien.

Fokuspunkt kan man sette med en finger på LCD-skjermen. Liten grunn til å fortsette å savne joystick, altså.

Sony A7C II

Sony A7C II + Sony A7C R
KOMPAKT FULLFORMAT (1): Sony A7C II med det nye 16-35 mm-objektivet som Sony også lanserer i disse dager. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Nye Sony A7C II på 33 megapiksler er om lag 22 prosent lettere og har et volum som er 45 prosent mindre enn storebror/-søster Sony A7 IV. Sony omtaler en rekke forskjellige bruksområder for et såpass kompakt kamera, inkludert reise-fotografering og hverdagslige snapshots.

De 759 fokuspunktene dekker 94 prosent av bildebrikken og bidrar til svært effektiv autofokus med motivgjenkjenning og motivsporing.

Ønsker man å videofilme i 4K/60p, benyttes et «oversampled» 7K-videoopptak i Super35/APS-C-modus. Full brikkeutnyttelse får man i opptil 4K/30p. Full HD kan kjøres opptil 120p.

Sony A7C R

Sony A7C II + Sony A7C R
KOMPAKT FULLFORMAT (1): Sony A7C R, her med et lyssterkt 50 mm normalobjektiv. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Sony sammenligner i pressemeldingen nye Sony A7C R på 61 megapiksler med Sony A7R V og påpeker at nykommeren er 29 prosent lettere og har et volum som er 53 prosent mindre. Bildestabiliseringen skal være enda mer effektiv enn i A7C II. Den minste antydning til uskarphet på 1-piksel-nivå blir effektivt detektert og korrigert, heter det i pressemeldingen.

Som om ikke den høye oppløsningen i seg selv er nok, kan man også benytte brikkeforskyvning til å ta mange bilder med kameraet på stativ og deretter sette bildene sammen på PC til bildefiler med svært høy oppløsning. Dette kalles Pixel Shift Multi Shooting.

Til A7C R-kameraet følger det med som standard et eksternt grep som festes på undersiden av kamerahuset og som bidrar til å forlenge bæregrepet slik at man også får plass til lillefingeren der. Det skal gjøre kameraet mer komfortabelt å holde, særlig når man fotograferer i lengre tid med et tungt objektiv på kameraet. Bæregrepet kan også brukes på A7C II, men da må man kjøpe det som ekstrautstyr. Det eksterne bæregrepet blokkerer ikke luken til batteriet.

Sony A7C R har altså en oppløsning på 61 megapiksler, men hvis man velger å fotografere med APS-C-optikk for Sonys E-fatning, kan man fotografere i trygg forvissning om at oppløsningen fortsatt ligger rimelig høyt, på 24 megapiksler. Dette har naturligvis sammenheng med at APS-C-objektiver har mindre bildesirkel og dermed bruker en mindre del av bildebrikken, men likevel nok til i dette tilfellet å gi videoopptak med oppløsning på 24 megapiksler.

Nytt objektiv

Samtidig med de nye kamerahusene har Sony lansert en ny vidvinkel-zoom som markedsføres sammen med kameraene. Hos Sony.no blir det kalt verdens letteste 16-35 mm-objektiv med så høy lysstyrke: Sony FE 16-35mm f/2.8 GM II. Vekten er oppgitt til 547 gram og lengden er 111 millimeter. Når man zoomer, endres lengden med maks åtte millimeter. Dermed bevares tyngdepunktet, noe gimbal-brukere sikkert er glad for.

NY VIDVINKEL-ZOOM: Sony FE 16-35mm f/2.8 GM II. (Pressefoto: Sony.) (Klikk for større bilde.)

Objektivet er vel å merke ikke noe billig produkt – det koster mer enn A7C II-kamerahuset. 

Prisene

Sonys fullformat-kameraer kan neppe betegnes som rimelige. Det gjelder nok også de to nye som lanseres nå. Sony A7C II har fått norsk pris på om lag 29.500 kroner, mens storebror Sony A7C R ligger på cirka 45.000 kroner.

Det nevnte 16-35 mm-zoomobjektivet – Sony FE 16-35mm f/2.8 GM II – har fått en pris på rundt 33.000 kroner.

I skrivende stund ser det ut til at det er ventetid i hvert fall fram mot sent i september 2023 på de nye Sony A7C-kameraene hos norske forhandlere.

Tekniske data Sony A7C II

Brutto oppløsningCa. 34,1 megapiksler
Netto oppløsning (foto)Ca. 33 megapiksler
Netto oppløsning (video)Ca. 27,6 megapiksler
Bildeoppløsning7.008 x 4.678 piksler
BrikkestørrelseFullformat 35,9 x 23,9 mm
SensortypeExmor R BSI-CMOS-sensor
LysfølsomhetISO 100-51.200, utvidbart til ISO 50-204.800
Bildestabilisator5-aksers brikkeflytte-system tilsv. 7 trinn (CIPA)
Digital bildestabilisator
FokussonerFoto: Maks 759 punkter. Video: Maks 627 punkter.
ObjektivfatningSony E-type-fatning
LCD-skjerm3 tommer
LCD-skjermoppløsning1.036.800 punkter
SøkertypeElektronisk (2.359.296 punkter)
SøkerforstørrelseCa. 0,70x m/50 mm objektiv på uendelig
LukkertiderMekanisk lukker: 30 sek.-1/4.000 sek. Elektronisk lukker: 30 sek.-1/8.000 sek.
Innebygd blitsNei. Blitssko.
SerieopptakHi+: 10 bps
VideoformaterXAV S: H.264. XAVC HS: H.265/HEVC. 10-bits 4:2:2
MikrofonInnebygd stereomikrofon
HøyttalerInnebygd monomikrofon
LagringSD/SDHC/SDXC/UHS-I/UHS-II
USBUSB 3.2 5 Gbps
HDMIMicro HDMI-kontakt Type D
MikrofoninngangJa, 3,5 mm
HodetelefonutgangJa, 3,5 mm
WiFi802.11a/b/g/n/ac
Bluetooth4.2 (2,4 GHz bånd)
Batteritid CIPACa. 530 m/søker, ca. 560 med LCD-skjerm.
VektCa. 514 g inkl. batt. og SD-kort, ca. 429 g netto
StørrelseCa. 124 x 71,1 x 63,4 mm

Tekniske data Sony A7C R

Brutto oppløsningCa. 62,5 megapiksler
Netto oppløsning (foto)Ca. 61 megapiksler
Netto oppløsning (video)Ca. 50,8 megapiksler
Bildeoppløsning9.504 x 6.336 piksler
BrikkestørrelseFullformat 35,7 x 23,8 mm
SensortypeExmor R BSI-CMOS-sensor
LysfølsomhetISO 100-32.000, utvidbart til ISO 50-102.400
Bildestabilisator5-aksers brikkeflytte-system tilsv. 7 trinn (CIPA)
Digital bildestabilisator
FokussonerFoto: Maks 693 punkter. Video: Maks 693 punkter.
ObjektivfatningSony E-type-fatning
LCD-skjerm3 tommer
LCD-skjermoppløsning1.036.800 punkter
SøkertypeElektronisk (2.359.296 punkter)
SøkerforstørrelseCa. 0,70x m/50 mm objektiv på uendelig
LukkertiderMekanisk lukker: 30 sek.-1/4.000 sek. Elektronisk lukker: 30 sek.-1/8.000 sek.
Innebygd blitsNei. Blitssko.
SerieopptakHi+: 8 bps
VideoformaterXAV S: H.264. XAVC HS: H.265/HEVC. 10-bits 4:2:2
MikrofonInnebygd stereomikrofon
HøyttalerInnebygd monomikrofon
LagringSD/SDHC/SDXC/UHS-I/UHS-II
USBUSB 3.2 5 Gbps
HDMIMicro HDMI-kontakt Type D
MikrofoninngangJa, 3,5 mm
HodetelefonutgangJa, 3,5 mm
WiFi802.11a/b/g/n/ac
Bluetooth4.2 (2,4 GHz bånd)
Batteritid CIPACa. 490 m/søker, ca. 530 med LCD-skjerm.
VektCa. 515 g inkl. batt. og SD-kort, ca. 430 g netto
StørrelseCa. 124 x 71,1 x 63,4 mm

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Dette feltet er nødvendig.

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.