Kameranytt.no

Sony ypper til megapiksel-krig med a7R IV

Sony a7R IV
FLAGGSKIPET: Sony a7R IV er det nye flaggskipet i Sonys store a7-kamerafamilie. (Pressefoto: Sony)
Sony a7R IV
FLAGGSKIPET: Sony a7R IV er det nye flaggskipet i Sonys store a7-kamerafamilie. (Pressefoto: Sony)

Megapiksel-racet er langt fra over. Sony er nå oppe på 61 megapiksler med nye Sony a7R IV. Også den elektroniske søkeren på det nye flaggskipet høres imponerende ut, med 5.760.000 piksler.

[toc] I tillegg kan det nye Sony-kameraet oppvise forbedringer i ergonomien, som har vært et av punktene som Sony har høstet en viss kritikk for tidligere. 

Listen over forbedringer med Sony a7R IV er lang, og Sony ser nå ut til ytterligere å styrke sin fra før av ganske sterke posisjon i markedet for speilløse fullformat-kameraer, selv om et såpass fullkomment kamera som nye Sony a7R IV også har sine mangler. Video-sentrerte fotografer vil kanskje ikke bli helt fornøyd med oppgraderingen på videosiden, og de som har klaget over et rotete og komplekst menysystem vil kanskje fortsette å klage.

Likevel er det liten tvil om at Sony nå er på banen med et svært attraktivt speilløst fullformat-kamera.

Sony a7R IV
61 MEGAPIKSLER: Nye fjerdegenerasjons Sony a7R IV kan by på en oppløsning på hele 61 megapiksler. (Pressefoto: Sony)

Hva gjør Nikon og Canon?

Ett av spørsmålene som er dukket opp i kjølvannet av Sony-lanseringen, er hva hovedkonkurrentene Nikon og Canon nå vil følge opp med?

I motsetning til Canon kjører Nikon med bildebrikker produsert av Sony i mange av sine kameraer, inkludert både speilrefleks-spekteret og de nye speilløse fullformat-kameraene, Nikon Z6 og Z7. Sistnevnte, Z7, kan oppvise en oppløsning på 46 megapiksler. Det er jo grunn til å tro at den nye 61 MP-brikken Sony nå har lansert i sitt eget kamera, før eller senere også dukker opp i en Nikon-versjon. Så spørsmålet blir da: Når får vi se en Nikon Z8 som matcher det nye Sony-kameraet med en Nikon-designet Sony-produsert bildebrikke på 61 megapiksler? 

Sony a7R IV
24-70 MM: Sony a7R IV med allround-zoomen 24-70 mm påsatt. (Pressefoto: Sony)

Hvis Canon også vil være med på megapiksel-racet i denne kameraklassen, må det naturligvis snart komme et Canon EOS R-kamera med høyere oppløsning enn dagens Canon EOS R, som har bildebrikke med oppløsning på «bare» 30 megapiksler. Ryktene om et slikt kamera har svirret en stund.

Så som sagt – megapiksel-racet er nok langt fra over.

Det nye flaggskipet

Selv om Sonys utvalg av speilløse fullformat-kameraer også omfatter superraske Sony a9, er det mer for et spesialkamera å regne, myntet først og fremst på sportsfotografer og andre som fotograferer mye action. Det er Sony a7-familien som representerer utvalget myntet på det vi kan kalle generell fotografering, med en målgruppe som er en miks av avanserte fotoentusiaster og profesjonelle fotografer.

Sony a7R IV
RASKE SD-KORT: a7R IV har to SD-kortplasser, og Sonys nye Ultra-Tough UHS-II SD-kort byr på lesehastighet på opptil 277 MB per sekund. Programvare for gjennomretting av ødelagte filer medfølger. (Pressefoto: Sony)

Og i a7-familen er det a7R-kameraene som rager på toppen av pallen med høyere oppløsning på bildebrikken enn de andre. Toppmodellen forut for den nye som nå er lanserte, hadde en oppløsning på 42 megapiksler.

a7-kameraer uten R i navnet, med a7 III som foreløpig siste modell, har mer moderat oppløsning på 24 megapiksler. I tillegg har vi Sony a7S-familien, som er en 12 megapikslers spesialmodell myntet særlig på videofilming og på fotografering i dårlig lys. Her ryktes det at Sony snart kommer med en ny S-modell som kanskje vil få en del av de avanserte videofunksjonene som de mest ihuga videofolkene etterlyser i a7R-familien.

Sony a7R hadde sin debut høsten 2013 og er blitt oppgradert omtrent annet hvert år – i 2015, 2017 og nå med a7R IV i 2019. Og nå er oppløsningen altså vokst til 63 megapiksler brutto, 61 megapiksler netto – eller effektive megapiksler, som man også sier. Hvert bilde er på 9.504 x 6.336 piksler.

240 megapiksler

Sony a7R IV
HÅNDGREPET: Sony a7R IV har fått litt større håndgrep som skal bidra til bedre ergonomi. (Pressefoto: Sony)

Hvis man har behov for bilder med ekstremt høy oppløsning, bilder som virkelig kan kjøres ut i stor plakatstørrelse, kan man benytte seg av den forberede Pixel Shift Multi Shooting-modusen som kameraet byr på. Dette går ut på å ta opptil 16 bilder av motivet i rask rekkefølge der bildesensoren flytter seg i en avstand på et halvt eller et helt piksel-steg om gangen. Da sitter man igjen med en «bildesamling» på til sammen 963,2 millioner piksler som deretter settes sammen til ett bilde på til sammen 240,8 millioner piksler, eller 240 megapiksler, om man vil.

Fotograferingsmetoden er særlig myntet på fotografering av arkitektur og på utstillinger av malerier, skulpturer og andre stillestående motiver, der man ønsker et ekstremt høyt detaljnivå. 

– Hva skal man med mellomformat-kameraer etter dette? er en av kommentarene jeg har snappet opp i diskusjonene etter Sonys nyeste lansering.

Ønsker man litt enklere opplegg, kan man nøye seg med fire i stedet for 16 bilder i lagdelingen. 

Pixel Shift Multi Shooting benytter den elektroniske lukkeren, så man slipper å høre en 16-klikks maskingevær-lydsalve når man bruker denne fotograferingsmetoden. 

Man får dessverre ikke sett det ferdige bildet på kameraets LCD-skjerm, for Raw-filen som løsningen genererer, må bearbeides i Imaging Edge-programvaren til Sony først.

Bakbelyst sensor

Sony poengterer at bildesensor-brikken i nye Sony a7R IV er verdens første 35 mm fullformat 61 megapikslers bakbelyste Exmor R CMOS-sensor. Forgjengeren på 42 megapiksler har vært benyttet i to generasjoner av a7R-kameraene, modell II og III. Nå er altså en ny sensor-brikke klar.

BAKBELYST: Slik illustreres prinsippet med bak-belyste CMOS-sensorer hos Wikipedia. (Ill.: CMG Lee/Wikimedia Commons/CC-A-4.0)

Sonys Bionz X-signalprosessor er imidlertid den samme som ble benyttet også i forrige kameragenerasjon. Systemet skal likevel bidra til et stort dynamisk omfang tilsvarende 15 blendersteg, ifølge Sony.

Men hva er egentlig en bakbelyst bildebrikke? I tradisjonelle bildesensorer har man øverst eller ytterst en samling mikrolinser som lyset passerer gjennom på vei til et fargefilter og til slutt fram til selve fotodioden. Men i tradisjonelle bildebrikker ligger det et lag med metalltråder, kretser og koblinger mellom fargefilteret og fotodioden, gjerne kalt den aktive matrisen som sørger for forbindelsen mellom hver piksel og den tilhørende transistoren. Problemet er at denne matrisen reflekterer og stjeler noe av lyset som ellers skulle ha nådd fram til fotodioden. Med en bakbelyst bildesensor snur man om på rekkefølgen og plasserer den aktive matrisen under fotodioden. Under utviklingen av denne teknologien måtte man løse problemer som økt bildestøy, utilsiktede fargeblandinger og mer sårbare sensorer, siden de ble veldig tynne.

Sony a7R IV
HUB: Sony lanserer nå en rask USB-hub som er aktuell å bruke når man kobler a7R IV til en PC eller ekstern disk eller SSD-enhet. MRW-S3 støtter andregenerasjons USB 3.1 og byr på 100 W strømforsyning via USB. (Pressefoto: Sony)

Teknologien ble først benyttet i sikkerhetskameraer som skulle fungere i svakt lys, og fant også veien til romfartsindustrien, men var i utgangspunktet komplisert og dyr. Det var i 2009 at Sony var klar med sin første bakbelyste Exmor R-sensor myntet på forbrukerprodukter. 

Blant de andre kameraprodusentene som benytter denne teknologien, dels med komponenter levert av Sony, finner vi Nikon med blant andre Nikon D850 og Fujifilm med X-T3. Mobilkameraprodusentene bruker teknologien i mange mobilkameraer.

Mange autofokus-punkter

Sony a7R IV kan skilte med 567 fasedetekterende autofokuspunkter på bildebrikken. De dekker 74 prosent av brikkens bredde og nesten 100 prosent av høyden. I tillegg kommer 425 kontrastdetekterende autofokuspunkter. I kombinasjonen sørger de fasedetekterende fokuspunktene for høy hastighet på autofokuseringen, mens de kontrastdetekterende bidrar til økt nøyaktighet, for å si det litt forenklet.

Sony a7R IV
BATTERIGREP: Det nye batterigrepet VG-C4EM kommer i salg i september 2019. (Pressefoto: Sony)

Hvis man svitsjer til APS-C-modus, for eksempel med et Sony-objektiv bygd for APS-C-formatet, synker oppløsningen til 26 megapiksler, men til gjengjeld dekker autofokuspunktene så å si hele bildeutsnittet. Det høres bra ut blant annet med tanke på action-fotografering.

Det nye Sony-kameraet greier serieopptak på opptil 10 bilderuter i sekund med full motivsporing og eksponeringsjusteringer. Minnebufferen holder for serieopptak i rundt sju sekunder om gangen, eller tre ganger så mye hvis man fotograferer i APS-C-modus.

Kameraet har forbedre øyedetektering, som virker både mot dyr og mennesker. For eksempel kan man videofilme med øye-autofokus i sanntid, og man har også avansert sanntids motivsporing i kombinasjon med øye-autofokus tilgjengelig for stillbilde-fotografering.

Sony lover at den elektroniske søkeren på 5,76 megapiksler vil gi imponerende gjengivelse av detaljer, lys og kontrast i motivet. Man kan justere oppløsning og oppfriskningsfrekvens til fotograferingssituasjonen, aktuelt for eksempel når man fotograferer eller filmer i svakt lys.

Sony a7R IV
SØKEREN: Den nye EV-søkeren på Sony a7R IV har en oppløsning på 5,76 megapiksler. (Pressefoto: Sony)

Søker med samme oppløsning er også tilgjengelig hos enkelte av konkurrentene, for eksempel på Panasonic Lumix S1R og Fujifilm GFX 100.

Mer vanntett

Det nye kameraet skal ha fått vesentlig bedre beskyttelse enn før mot støv og fuktighet, et område Sony a7-familien har fått en del kritikk på tidligere.

I tillegg skal kameraet ha fått bedre ergonomi, med litt større håndgrep enn før. Endringene har bidratt til litt økning i vekt og dimensjoner, men egentlig ganske ubetydelig. Det nye kamerahuset veier 670 gram inklusive batteri. Dimensjonene er 129 x 96 x 78 mm.

Sony a7R IV
HJUL OG RATT: Et beskjedent redesign av hjul på toppen av kamerahuset er med blant forbedringene i ergonomien til Sony a7R IV. (Pressefoto: Sony)

Ergonomien er også forbedret i form av redesign av et betjeningshjul på toppen av kamerahuset, en bedre AF-ON-knapp og en bedre joystick på baksiden.

Batteritiden er også noe forbedret, og kameraet skal nå greie å ta 670 bilder før batteriet går tomt, målt etter CIPA-standarden. Denne er ganske streng, så i praktisk bruk vil nok mange oppleve batteritiden som enda bedre.

Som før har kameraet to SD-kortplasser, noe de speilløse fullformat-konkurrentene fra Nikon og Canon foreløpig mangler. Nå støtter begge kortplassene raske UHS-II-kompatible SD-kort.

Nytt er en USB-C-port som kan brukes blant annet til lading og til oppkobling mot PC eller ekstern lagringsenhet.

8-bits video

Selv om Sony skryter av profesjonelle videoegenskaper med 4K-muligheter og full pikselutlesing uten pikselsamkjøring i Super 35mm-modus, samt støtte for S-Log3-tilpasset fargegradering og HDR-filming for videoopptak med høyt dynamisk omfang, er Sony a7R IV fortsatt et 8-bits-videokamera. Mange av konkurrentene har gått opp til 10-bits videoopptak, som gir større muligheter til profesjonell fargegradering.

Sony a7R IV
XLR-LYD: Med dette nye tilbehøret, XLR-K3M KLR Adaptor Kit får man profesjonell XLR-lydopptak med Sony a7R IV. Løsningen gir digitalt lydopptak uten støy eller kvalitetstap, lover Sony. (Pressefoto: Sony)
Sony a7R IV
DIGITAL LYD: Sony lanserer nå ECM-B1M Shotgun Microphone, en ny mikrofon med digital signalprosessering og direkte digital lydoverføring til kameraet under videoopptak. (Pressefoto: Sony)

Noen vil også savne mulighet til 4K-videoopptak på 60 bilderuter i sekundet – her er det begrenset til henholdsvis 24, 25 og 30 bilderuter i sekundet i 4K. Slowmotion på 120 bilderuter i sekundet er tilgjengelig i Full HD-modus.

På den andre siden har kameraet nå som første a7-kamera fra Sony fått digital lydinngang. Sony har lansert nye mikrofonløsninger som støtter denne muligheten.

Som før har kameraet fem-aksers bildestabilisering innebygd i kamerahuset.

Prisen

Sony a7R IV

I skrivende stund har ikke Sony Norge gått ut med noen offisiell pris på a7R IV for det norske markedet. Også Sonys amerikanske nettsted mangler prisinformasjon foreløpig, men flere kamera-nettsteder opererer med 3.500 dollar som forventet pris på det nye Sony-kameraet.

Med dette som utgangspunkt og med tanke på at dagens Sony a7R III har en veiledende pris i Norge på 31.000 kroner og en veiledende pris i USA i dag på 2.500 dollar, er det rimelig å anta at a7R IV vil komme på rundt 43.000 kroner når kameraet kommer i salg i Norge. Vi får komme tilbake til pris-spørsmålet når oppdatert informasjon foreligger.

Ifølge pressemeldingen fra Sony Norge kommer Sony a7R IV i salg i Europa i august 2019. En del av det kunngjorte nye tilbehøret er ventet i løpet av september og oktober 2019.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.