KOMMENTAR: Rekordhøy vekst i salget av speilløse kameraer skaper grunnlag for ny optimisme i kamerabransjen etter mange år med dystre salgstall.
Hovedårsak: Mer brukervennlige kameraer kombinert med vekst i reiselivsbransjen etter pandemien.
Det gjenstår for ordens skyld å se om de globale salgstallene gjenspeiles i tallene som snart kommer om utviklingen i Norge.
20 prosent opp
I første halvdel av 2023 ble det solgt speilløse systemkameraer for 17 milliarder dollar (over 173 milliarder kroner) på verdensbasis, melder publikasjonen Nikkei Asia. Dette representerer en salgsvekst på hele 20 prosent, ifølge foto- og kamera-nettstedet PetaPixel, som har sett nærmere på tallene.
For tredje år på rad er dette ny rekord i kamerasalget innenfor denne kamera-sjangeren, etter krisen som rammet bransjen da pandemien slo til i 2020. Vel å merke etter mange år med jevnt fallende kamerasalg. I 2020 gikk det fra vondt til verre, da covid strupte komponent-tilgangen. Men nå kan det altså se ut til at utviklingen har snudd.
Mobilsalget synker
PetaPixel setter for øvrig veksten i salget av speilløse systemkameraer i sammenheng også med en merkbar nedgang i salget av mobilkameraer de siste par årene. Her snakker vi om en nedgang i salget av smartmobiler på 11 prosent på verdensbasis i første halvår 2023. Og dette skal være andre år på rad med nedgang i mobilsalget.
Med andre ord: Lyset i tunnelen for kamerabransjen – i hvert fall når det gjelder speilløse kameraer – er nå sterkere enn på lenge.
Ble blendet av mobilkameraene
Tolkningen hos PetaPixel er blant annet at forbrukerne ikke lenger er så imponert over foto- og video-egenskapene til mobilkameraene som de var for noen få år siden. Jeg er tilbøyelig til å være enig – i hvert fall i at mobilkameraene har hatt en imponerende utvikling de siste årene. Jeg var selv blant dem som ble dratt over til mer aktiv bruk av mobilkamera, også i jobbsammenheng, mens mine speilløse kameraer oftere ble liggende hjemme.
For meg var det først og fremst videoegenskapene som bidro til å dra meg over fra speilløst til mobilkamera. Produsentene av speilløse systemkameraer i de prisklassene som har vært aktuelle for meg, har for eksempel vært veldig trege med å begynne å levere kameraer som kunne by på 10-bits video internt, noe jeg var veldig interessert i – jeg er like hekta på video som foto. Men ikke så interessert at jeg ønsket å utstyre kameraene mine med HDMI-tilkoblet ekstern videoopptaker og annet tilbehør. Jeg vil ha det kompakt og enkelt. Så da ble det avanserte mobilkameraer isteden. Blant annet for å lære meg det viktigste om 10-bits video kontra 8-bits..
Med på kjøpet fikk jeg også med meg andre fordeler som mobilkamera kan by på, som for eksempel «computational photography», altså datamaskin-assisterte løsninger – riktignok et fyord i enkelte miljøer. Takket være de digitale nattfoto-egenskapene kunne jeg for eksempel glede meg over å kunne ta flotte bilder langt på kveld uten å måtte drasse på kamerastativ.
I det hele tatt opplevde jeg stadig oftere at jeg fant jeg det jeg ønsket meg hos utvalgte mobilkamera-leverandører heller enn hos kamera-produsentene. Samtidig som også foto- og video-kvaliteten til mobilkameraene ble stadig bedre. I hvert fall god nok til mitt bruk.
Datateknologisk selvtillit
Likevel ser det altså ut til at konsumentenes tiltro til speilløse kameraer nå har begynt å vokse. Én ting er at mange kanskje finner ut at man tross alt har en følelse av mer kontroll over fotograferings-situasjonen når man ser gjennom en søker enn på en skjerm. For eksempel kan mobilfotografering i sollys by på utfordringer.
Men viktigere tror jeg det er at speilløs-veksten i det siste rett og slett skyldes at de speilløse systemkameraene endelig begynner å modnes. Ikke minst fordi en del av produsentene begynner å få større datateknologisk selvtillit.
Til å begynne med var det kanskje mest om å gjøre å overbevise potensielle kjøpere om at de nye speilløse systemkameraene var like gode som de etablerte digitale speilreflekskameraene. Det gjaldt å gjøre de speilløse kameraene så lik speilreflekskameraene som mulig.
Nå tør kameraprodusentene å frigjøre seg fra denne sammenligningen. Isteden tar de i bruk mer avansert datateknologi, eksempelvis stadig mer intelligente autofokusløsninger. Betjening og menysystemer blir også stadig bedre, for eksempel hos Sony. Nikon viser på sin side – med Z 9 og Z 8 – at bransjen i økende grad tør å frigjøre seg fra etablerte mekaniske løsninger og begynner å levere profesjonelle speilløse kameraer utelukkende med elektronisk lukker. Nok en indikasjon på økt IT-modenhet – og tillitt til de IT-baserte løsningene.
Jeg burdet sikkert også ha skrevet noen ord om KI/AI – altså kunstig intelligens – her. Men det får jeg komme tilbake til. Denne kommentaren blir visst lang nok som det er.
Utfordrer mobilprodusentene
Mobilkamera-produsentene og deres mest kravstore kunder, mobilkamera-entusiastene, har kanskje vært litt nedlatende mot de tradisjonelle kamera-produsentene i noen år nå. De har kanskje sagt – eller tenkt i sitt stille sinn – at det der er enda en gjeng dinosaurer på vei mot teknologihistoriens store gravplass.
Men det spørs om ikke det var å feire seieren for tidlig. Ledende mobilprodusenter som Apple og Samsung begynner rett og slett å få sterkere konkurranse fra tradisjonelle kameraprodusenter på digitale løsninger. Løsninger som i en periode ga mobilprodusentene et konkurransefortrinn. Nå begynner kamerabransjen å ta igjen. Selv om vi som gjerne fotograferer både speilløst og med mobil, kanskje synes den tradisjonelle kamerabransjen burde skjerpe seg ytterligere.
Men kamerabransjen har noen nedarvede ulemper her. Som DP Review skrev nylig: Kameraprodusenter er ikke programvare-utviklere!
Artikkelen dreide seg vel å merke ikke om det som jeg skriver om her – om utviklingen av nye kameraer. Isteden var skribenten rett og slett oppgitt over den dårlige kvaliteten på mobil-appene som en del kameraprodusenter tilbyr. For eksempel apper til fotofolk som ønsker å overføre bilder og videoer trådløst fra kameraene sine til en mobiltelefon for å kunne dele bilder raskt med andre. Eller for å ta backup ute i felten. Litt på siden av selve kamera-utviklingen, altså. Men DP Review-kommentaren er likevel relevant også for mitt anliggende.
Forklaringen i artikkelen – eller unnskyldningen, om du vil – var følgende: Kameraprodusentene er ofte mye mindre selskaper – eller mindre avdelinger i store konsern – enn folk flest tror. Og som små selskaper med fokus på tradisjonell kamera-design og -produksjon mangler de ressursene for IT-utvikling som de trenger for å konkurrere ordentlig med mobilbransjen.
Det har i hvert fall vært tilfelle tidligere. Jeg vet ikke så mye om den interne kompetanse-fordelingen og ansettelses-politikken hos kamera-produsentene. Men det er kanskje endringer her som nå begynner å gi seg utslag i mer intelligente speilløse systemkameraer? La oss håpe det.
Hva med Norge?
Vi kan altså glede oss over at salget av speilløse kameraer øker betydelig, i hvert fall globalt. Hva med lille Norge? Etter 10 års nedgang i kamerasalget her til lands kom de første antydningene om at utviklingen var i ferd med å snu for ett år siden. I august 2022 skrev jeg her hos Kameranytt.no at nedgangen hadde flatet ut og stabilisert seg på samme nivå som året før. Faktisk økte verdien av kamerasalget i Norge med 13 prosent i første halvår 2022. Antall solgte enheter hadde riktignok fortsatt gått ned, men bare med én prosent.
I februar i år – 2023 – la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram helårstallene for fjoråret, og de viste ytterligere forbedring i kamerasalget. Målt i antall solgte enheter vokste kameramarkedet i Norge med fire prosent. I 2022 utgjorde kamerasalget i Norge i verdi 593 millioner kroner, som var en oppgang på 21 prosent. Noe skyldtes prisvekst og økte logistikk-kostnader på grunn av komponentmangel i bransjen. Men også at nordmenn kjøper dyrere kameraer.
Dessuten gikk salget av speilløse kameraer opp, fra 9.000 til 11.000 kameraer. Mens kompakt-salget var stabilt og speilrefleks-salget sank.
Positive tegn, altså. I hvert fall for det speilløse markedet. Men dessverre ser det ikke ut til at det er i Norge eller Europa at kamerabransjen kan juble mest. For tallene fra Nikkei Asia for første halvår 2023 viser at det var kineserne som åpenbart ledet an, med hele 44 prosent vekst i kamerasalget. Japan var like bak med en vekst på 30 prosent. Og det europeiske kamerasalget vokste med ni prosent. Det spørs om ikke covid har hatt mer å si her enn preferansene til fordel for speilløst.
Tallene for Norge vet vi ikke i skrivende stund, men Elektronikkbransjen pleier å legge fram salgstallene for første halvår i slutten av august hvert år, så det er ikke lenge å vente.
Konklusjon
Vi som er foto- og kamera-entusiaster har jo i utgangspunktet ingen spesiell grunn til å glede oss over at kamera- og optikk-produsentene opplever stor salgsvekst. For det er jo bransjen som tjener på det. Ikke vi. Tvert imot viser jo slike vekst-tall at bransjen har greid å dra enda mer penger ut av lommebøkene og kredittkortene våre.
På den andre siden er det jo absolutt gledelig at det går bra for bransjen. For da er det grunn til å håpe at den vil bruke enda litt mer penger på å utvikle stadig bedre og mer interessante produkter. Som vi brukere får stor glede av i neste omgang.
For mange er det kanskje viktigst at det er et godt utvalgt mobil-kameraer og kompakt-kameraer å velge blant. Men for de mest ihuga foto- og kamera-entusiastene er det vel system-kameraer som betyr mest. Derfor er det gledelig å se at veksten nå særlig ser ut til å komme innen speilløse system-kameraer. For det er vel her mulighetene for virkelig nyskaping er størst, er det ikke?