En av særegenhetene ved Leica – i tillegg til høye priser – er at selskapet oftere lanserer nye designutgaver av kameraene sine enn helt nye modeller. Som nye SL2 i sølv.
Leica er kjent for de mange spesialutgavene av kameramodellene sine, gjerne utviklet i samarbeid med mer eller mindre kjente designere. Eller folk som kanskje er mest kjent for noe helt annet. Som for eksempel James Bond-skuespiller Daniel Craig, som på forskjellige måter var involvert i to spesialmodeller av Leica Q2 i 2021, begge knyttet til 007-legenden.
Leica-kameraer med ny teknologi under skallet, ser vi derimot ikke så ofte.
Leica SL2 Sølv
Nå er Leica ute med en ny design-utgave av et av sine kameraer, Leica SL2 Sølv – Silver på engelsk. Denne gang dreier det seg imidlertid ikke om en spesialutgave som bare produseres i et svært begrenset antall, men om en formodentlig varig variant av standardmodellen – med litt annerledes design.
Riktignok hviskes det også her om et noe begrenset opplag, denne gang på 1.000 eksemplarer, ifølge den amerikanske fotohandleren B&H.
Men for det første er dét tallet mye høyere enn det vi har sett av spesialutgaver tidligere, som gjerne bare har vært produsert i noen få hundre eksemplarer.
For det andre kan tallet være knyttet til en realistisk vurdering av markedspotensialet for en sølv-farget versjon av Leica SL2. Altså ikke nødvendigvis en øvre grense for hvor mange som vil bli produsert. Kanskje tallet vil bli økt hvis etterspørselen tilsier det? Altså ikke et tall som er ment å skulle stresse folk til å løpe og kjøpe, slik de lave opplagene på spesialmodellene kan oppleves som?
Den som lever, får se. Det gjelder også for ryktene om at det kanskje kommer et helt nytt SL3-kamera fra Leica i 2024. Og om det bare kommer i sort, eller også i sølv.
Lytter til brukerne
I presentasjonen av nye Leica SL2 Sølv skinner det gjennom at Leica-folkene er lydhøre overfor kundene sine. Eller uttrykt litt mer innfløkt: I pressemeldingen heter det at «Med SL2 i sølv imøtekommer Leica Camera AG ønsket til sine kunder og demonstrerer nok en gang den kontinuerlige utvekslingen av erfaring med menneskene som bruker Leica».
Med andre ord er det åpenbart tilstrekkelig mange Leica-brukere som har sagt at de gjerne kunne tenke seg en Leica SL-utgave med klassisk sølvfarget topp og bunn til å supplere alt som ellers er tilnærmet sort på kamerahuset.
Jeg har aldri tatt meg råd til å bli Leica-bruker selv, men innser at den sølvfargede SL2-modellen som Leica nå har lansert, kanskje gir en enda sterkere opplevelse av familietilknytningen tilbake til de klassiske rammesøker-kameraene som Leica var mest kjent for «i gamle dager».
Avslappet familiebånd
I det hele tatt er det åpenbart at Leica har lagt stor vekt på familiebåndene mellom det moderne Leica SL/SL2-kameraet og Leica M-familien (selv om også Leica-M-kameraene i dag gjerne selges i sort utgave). I tillegg til anodisert sølvfarget topp- og bunnplate har nye Leica SL2 en sort skinnkledning som er identisk med Leica M11.
Den vanlige, sorte Leica SL2-utgaven har skinnkledning i et mer stringent rutemønster, mens nye Leica SL2 Sølv er kledd i skinn med et livligere og urytmisk mønster.
Begge kameraene, både den sorte Leica SL2 og nye sølvfargede Leica SL2 Sølv, er elegante i sin typiske Leica-minimalisme, bevares. Men den nye sølvfargede modellen gir et mer «avslappet» inntrykk. Man ser kanskje litt mer ut som en «ufarlig» turist enn en «farlig» profesjonell fotograf når man rusler rundt med Leica SL2 Sølv over skulderen?
Skjønt jeg vet ikke om jeg ville ha båret et så dyrt kamera utildekket ute på gata, i hvert fall ikke hvor som helst. Men heller valgt et etui eller en veske som i det minste skjuler den røde Leica-logoen. På den andre siden forsvinner da kanskje noe av vitsen med å ha en Leica…
Speilløst systemkamera
Som sagt får man oftere sjansen til å skrive om nye Leica-kameraer som er design-varianter av eksisterende Leica-modeller enn å skrive om helt ny-konstruerte modeller. For en som har vært teknologi-journalist i mer enn 30 år, stadig på jakt etter ny teknologi å skrive om, kan det oppleves som litt frustrerende.
Når det gjelder listen over tekniske data for Leica SL2 Sølv, kan den bare kjøres på repeat. I så måte er Leica SL2 Sølv identisk med Leica SL2 som ble lansert høsten 2019, altså for vel tre og et halvt år siden. Riktignok fornyet med fastvare-oppdateringer siden den gang.
Den teknologiske utviklingen går fort i våre dager, særlig i den digitale verdenen. Tross det fremstår Leica SL2 Sølv likevel som et høyst oppegående og moderne speilløst digitalkamera. Det har ikke minst sammenheng med at Leicas SL-kameraer helt siden starten i 2015 har hørt hjemme i høyende-sjiktet. Særlig SL2, med sin fullformat-bildebrikke på 47 megapiksler, 5,5-trinns bildestabilisering ved hjelp av brikkeforflytning, 2,1-megapikslers LCD-skjerm på 3,2 tommer, elektronisk søker på 5,76 megapiksler, mulighet for 5K-video og 10-bits 4K-video internt og lukkertider på opptil 1/8.000 sekund (elektro-magnetisk) og 1/40.000 sekund (elektronisk). Med andre ord spesifikasjoner i den øvre klassen, selv om det i dag er konkurrenter som kan vise til enda mer spektakulære egenskaper på enkelte punkter. Som sagt – den digitale utviklingen går fort.
Blant de andre egenskapene nevner jeg at Leica SL2 – i sort så vel som sølv – ved hjelp av lynrask forflytning av bildebrikken kan ta bilder på opptil 187 megapiksler. Dette forutsetter at man bruker stativ eller har plassert kameraet på et annet stabilt underlag. Kameraet kan da ta en sekvens på åtte bilder med en brikke-forflytning tilsvarende en halv megapiksel mellom hvert bilde. Og så monterer kameraet de åtte bildene til ett bilde på 187 megapiksler, med ekstremt god detalj-gjengivelse.
Leica SL2 har også fått skryt for sitt oversiktlige menysystem, særlig for det oversiktlige skillet mellom foto- og video-funksjonene, blant annet hos Wired .
Wired skrev dessuten i sin 2019-anmeldelse at Leica SL2 er et «video powerhouse». Om enn med én stor svakhet i videosammenheng: At LCD-skjermen ikke kan vris rundt.
Et annet punkt Leica SL og SL2 har høstet kritikk på, er vekt og størrelse. Velbalansert, solid og flott å holde, ja visst. Men med en kamerahus-vekt på 916 gram hører kameraet hjemme blant tungvekterne. Folk på jakt etter et hendigere speilløst systemkamera, må nok lete andre steder.
Konklusjon
Kameranytt.no er gjerne med på å ønske Leica SL2 Sølv velkommen på markedet. Jeg er klar over at det i enkelte miljøer er vanlig å se litt nedlatende på Leica på grunn av de ekstremt høye prisene og de teknologisk sett litt uinteressante spesialutgavene. Dette er blant annet kommet til uttrykk de siste ukene i debattforumet på nettstedet DPReview. Leserne har merket seg at DPReview har unnlatt å gi Leica SL2 Silver redaksjonell omtale. Dette har leserne tolket som at redaksjonen ikke fant noen nyhetsverdi i lanseringen.
Apropos DPReview: Nettstedet har forresten overlevd Amazons forsøk på å legge det ned:
LES OGSÅ: DP Review overlever med ny eier.
Man skal ikke se bort fra at de litt nedlatende kommentarene til alt som har med Leica å gjøre, egentlig bare er dårlig skjult misunnelse. Jeg har truffet folk i det norske Leica-miljøet som er sanne og ærlige entusiaster både teknologisk, historisk og fotografisk, for å si det slik. At de samtidig har vært så dyktige og/eller heldige med økonomien sin at de har fått råd til å kjøpe seg Leica-utstyr, bør jo ikke diskvalifisere noen fra entusiast-betegnelsen.
Naturligvis finnes det alltids noen som kjøper Leica-produkter enten som en investering eller fordi de er litt snobbete. Men Leica-skeptikere begår en stor urett når de skjærer alle over den kammen.
Prisen
Leica SL2 Sølv har fått en anbefalt utsalgspris på 91.000 kroner og er sannsynligvis tilgjengelig hos utvalgte forhandlere når dette skrives – eller om kort tid. Den sorte standardutgaven av Leica SL2 koster til sammenligning 81.400 kroner, ifølge prislisten til Leica-distributør Bresson AS.
Man kan kjøpe kamerahuset som separat produkt til den nevnte prisen, eller velge ett av to pakketilbud.
Den ene kit-løsningen er Leica SL2 Sølv sammen med standard-zoomobjektivet Vario-Elmarit-SL 24-70 f/2.8 ASPH. Da blir den samlede prisen 115.000 kroner.
Alternativet er en kit-løsning med kamerahuset pluss et klassisk Leica M-objektiv: Leica Noctilux-M 50 f/1.2 ASPH. Som navnet sier, er dette et særdeles lyssterkt normalobjektiv. Siden det er et objektiv bygd for rammesøkerkameraene i Leica M-familien, har det ikke autofokus. I denne pakkeløsningen følger det med et ekstra element, et Leica M-adapter. Har man anskaffet dette, kan man på sitt Leica SL-kamera benytte alle Leica M-objektiver som er produsert.
Noctilux-M 50 f/1.2 er en relansering av en god, gammel Leica-klassiker, den originale Noctilux 50 f/1.2 som ble produsert fra 1966 til 1975. Objektivet skal ha vært verdens første med asfæriske linseelementer – i dette tilfellet to. Det vil si at overflaten er slipt slik at den ikke utgjør en del av en kule.
Ifølge Store norske leksikon kan innlemmelse av ett eller flere asfæriske linseelementer i et objektiv bidra til å gjøre konstruksjonen enklere. I tillegg reduseres optiske feil, særlig sfærisk aberrasjon eller åpningsfeil, altså at lysstrålene bryter lyset sterkere i randsonen av objektivet enn strålene nært sentrum.
Prisen for denne kit-løsningen er 175.300 kroner, som gir en besparelse på 9.500 kroner hvis man skulle ha kjøpt elementene separat.
Attraktivt samlerobjekt
Litt kuriosa om det nevnte Noctilux-objektivet i kit-løsningen. Originale eksemplarer av dette 50-millimeterobjektivet er i dag et ettertraktet samlerobjekt. Selv om det var i produksjon i nesten 10 år, lagde ikke Leica mer enn 1.757 eksemplarer av det, ifølge PC Magazines (UK). Auksjonshus har solgt eksemplarer til godt over 200.000 kroner, og på eBay kan man finne eksemplarer med pris på over 480.000 kroner, heter det.
Versjonen som Leica nå har relansert, koster til sammenligning 88.500 kroner her i Norge, ifølge Bresson AS. Selv om det er gjort noen små endringer her og der i konstruksjonen, skal den relanserte versjonen ifølge PC Magazine by på mange av egenskapene som originalen var kjent for. Dette inkluderer en litt myk motivgjengivelse på full blenderåpning og tilløp til gjenskinn og andre særheter. Men montert på et SL/SL2-kamerahus slipper man i hvert fall å oppleve at solblenderen blokkerer opptil en femtedel av søkeren, slik tilfellet er når man setter objektivet på et Leica M-kamerahus.
Til slutt en liten kommentar til at denne nyhetssaken publiseres her på Kameranytt.no over en halv måned etter lanseringen. Det skyldes at nettstedet har ligget i dvale det siste halve året, men at det nå er i ferd med å våkne til liv igjen. Og at det derfor er litt å ta igjen.