KOMMENTAR: Med sin Europa-lansering av Canon EOS M50 Mark II innretter Canon markedsføringen av kameraet sterkt i retning sosiale medier. Pressemeldingen er viet mulighetene som kameraet byr på for dem som lager innhold for sosiale medier. Kameranytt spekulerer på om dette betyr at hele EOS M-konseptet vil kjøres inn på et «sosiale medier-spor» og at Canon har et annet kort i ermet for kameraentusiastene?
Vinklingen mot sosiale medier når det gjelder nye Canon EOS M50 Mark II gjelder for øvrig ikke bare markedsføringen. Også på den funksjonelle siden følger Canon opp med faktisk å gi kameraet en ny funksjon for å filme i stående format. Dermed blir det enklere for Canon-vloggere å konkurrere direkte mot mobilvideoene på høykant som det er så mange av på sosiale medier. Det samme gjelder live-strømming til YouTube. Dette kommer jeg tilbake til.
Når Canon EOS M50 Mark II kommer i salg i Norge i slutten av mars 2021, er det gått nesten fem måneder siden kameraet ble lansert i USA. Hele EMEA-regionen – Europa, Midt-Østen og Afrika – ble holdt utenfor. Først nå kommer kameraet i salg i blant annet Europa og Australia.
Det faktum at kameraet har vært tilgjengelig i enkelte markeder lenge allerede, har nok bidratt til at lanseringen i vår del av verden ikke har fått all verdens blest og oppmerksomhet. Eller mer korrekt: Lanseringen har fått en del oppmerksomhet og skapt en del debatt, men kanskje ikke akkurat om EOS M50 Mark II i seg selv. Diskusjonen dreier seg mer om hva som blir skjebnen til hele EOS M-konseptet til Canon. Og hva som blir igjen til kameraentusiastene som lenge har ønsket å finne mer avanserte kameraer i EOS M-familien enn det Canon har levert til nå. Kan det bli et avansert speilløst EOS R-kamera med APS-C-brikke, mon tro? Dette kommer jeg også tilbake til.
Siden 2012
I dag er det EOS M-kameraene som er Canons tilbud til dem som ønsker seg speiløse systemkameraer med APS-C-brikkestørrelse. Det første EOS M-kameraet kom på markedet allerede i 2012, lenge før Canon var ferdig med å utvikle RF-fatningen som vi finner på de speilløse fullformatkameraene i Canons R-familie i dag. EOS M-kameraene benytter derfor en egen objektivfatning kalt EF-M-fatningen, og det er ikke noen objektiv-kompatibilitet mellom EOS M- og EOS R-verdenene.
I tillegg til de dedikerte EF-M-objektivene kan EOS M-kameraene riktignok benytte objektivene til Canons speilreflekskameraer med overgangsadapter, men da mister man jo noe av fordelen med den kompakte designen som preger både EOS M-kameraene og de tilhørende EF-M-objektivene.
Noe overgangsadapter som gjør at man kan bruke RF-objektivene for fullformatkameraene i Canons EOS R-serie på EOS M-kameraer, finnes ikke, angivelig fordi det er teknisk umulig å designe en slik fatning. Kritiske røster hevder derfor at Canon har låst sine EOS M-kunder inne i en ganske trang kameraverden med få valgmuligheter, fordi Canon bare har lansert et lite antall EF-M-objektiver.
Likevel ser det ikke ut til at dette har vært noen hemsko for salget, for EOS M-kameraene selger godt i mange markeder. Men hver gang Canon lanserer et nytt produkt i EOS M-familien, dukker den samme debatten opp igjen om EOS M-systemets framtid. Gjerne koblet til rykter om andre forestående lanseringer. Så også denne gang.
La oss først ta en titt på hva slags kamera Canon EOS M50 Mark II er.
Speilløst systemkamera
Canon EOS M50 Mark II er som man skjønner et speilløst systemkamera, altså et kamera med utskiftbar optikk. Siden starten i 2012 er det blitt lansert i alt 10 kamerahus i EOS M-familien. De modellene som er tilgjengelige i dag, ser ut til å ligge på fra omlag 4.000 kroner og opptil rundt 10.000 kroner. Med andre ord snakker vi om systemkameraer i forbrukersjiktet.
Noen av dem er svært kompakte med en vekt helt ned til under 300 gram – pluss optikk. Noen er helt uten elektronisk søker i det hele tatt, mens andre byr på mulighet til å montere en elektronisk søker i blitsskoen. Dette betyr at man i så fall må kjøpe tilleggsutstyr. Tre av modellene – inkludert nye EOS M50 Mark II – har innebygd elektronisk søker og har dermed et mer utpreget speilrefleks-aktig utseende enn de andre.
EOS M50 Mark II er en oppfølger til EOS M50, som kom i 2018 og som var en rimeligere og enklere utgave av EOS M5, det mest avanserte av EOS M-kameraene til nå og som kom i 2016. Blant annet var noen betjeningsknapper, hjul og ratt fjernet på M50-modellen, for å gjøre det enklere og billigere å produsere. En del av betjeningen ble flyttet fra disse knappene og over til menysystemet.
Mark II-nyhetene
Teknisk er det små forskjeller på EOS M50 og EOS M50 Mark II. Både CMOS-bildebrikken på 24 megapiksler i APS-C-format og Canons Digic 8-signalprosessor er den samme i begge modellene. På enkelte nettsteder er det publisert påstander om at Canon kunne ha fått til endringene på Mark II-utgaven bare gjennom en fastvareoppdatering, men at selskapet isteden valgte å lansere kameraet med nytt modellnavn for å kunne øke prisen. Ifølge Canon stemmer ikke dette. Noen av forandringene på Mark II-utgaven krevde faktisk endringer av maskinvaren, heter det.
Nyhetene som Mark II-utgaven av EOS M50 har å by på, er blant annet forbedret autofokus. Det er først og fremst ansiktsdetektering og øye-fokus som Canon har fokusert på i arbeidet med forbedringer både på foto- og video-siden.
Siden Canon legger så stor vekt på at mange av EOS M-brukerne benytter kameraene sine til å lage innhold for sosiale medier, kan Mark II-modellen ta opp video i vertikalt format. Video-entusiaster fnyser gjerne av vertikal video – det merket jeg da jeg skrev en artikkel her på Kameranytt om dette fenomenet høsten 2019:
LES OGSÅ: Er du klar for vertikal video?
Facebook-debatten som fulgte i kjølvannet av artikkelen, inneholdt flere nedlatende meldinger om videoer i høydeformat. Men som det fremgår av artikkelen, tar de sosiale mediene vertikal video på alvor og har til og med begynt å lansere annonseformater for vertikal video. Så det faktum at Canon gjør det enklere enn før å ta opp vertikal video med et seriøst systemkamera, viser etter min mening at Canon kjenner sine kunder ganske godt og tar dem på alvor, også de forbruker-kundene som enkelte snobbete kameraentusiaster åpenbart ser litt ned på.
Den vridbare og berøringsfølsomme LCD-skjermen har fått en ny «knapp» på skjermen for å starte videoopptak samt en selvutløser som er nyttig for videobloggere – eller vloggere, som vi gjerne sier. Man kan også tappe på skjermen for å velge autofokuspunkt samtidig med at man ser motivet gjennom den elektroniske søkeren.
I det hele tatt er ganske mange av nyhetene myntet på dem som lager innhold for sosiale medier. Dette gjelder for eksempel den nye funksjonen om direktestrømming «live» til YouTube. Dette er vel å merke en tjeneste som YouTube tilbyr med visse begrensninger, for eksempel at man må ha minst 1.000 abonnenter til sin YouTube-kanal for å få strømme video direkte ut på nettet. Man må ha både en aktiv YouTube-konto og en konto hos Canons nettbaserte bilde- og videotjeneste image.canon for å benytte denne funksjonen på EOS M50 Mark II.
I tillegg støtter kameraet nå Canons webkamera-løsning EOS Webcam Utility Software, som gjør det enkelt å bruke kameraet som webkamera, både til videokonferanser og til for eksempel «prate-opptak».
LES OGSÅ: Canon klar med webkamera-programvare
Blant de øvrige nyhetene med Mark II-modellen av Canon EOS M50 er at tallet på forhåndsinnstilte hvitbalanse-oppsett er økt fra seks til sju. Filformatene som bilder kan lagres i omfatter nå også Canons komprimerte RAW-format C-RAW i tillegg til «vanlig» RAW og JPEG.
Batterikapasiteten er økt fra 235 til 305 bilder, målt etter CIPA-standarden – hvilket normalt betyr at batterikapasiteten i praksis er en god del høyere enn oppgitt. Dette er et punkt Canon har fått kritikk på før, så igjen ser vi tegn på at Canon lytter til kundene sine.
Dimensjonene på Mark II-modellen er identiske med dimensjonene på EOS M50, men vekten oppgis redusert med tre gram til 387 gram inklusive batteri. Fortsatt et lett og kompakt systemkamera, altså.
Når man svitsjer til 4K-videoopptak, dropper kameraet Canons avanserte Dual Pixel-modus, som gir særdeles rask og treffsikker autofokusering, og går isteden over til kontrastbasert autofokus, som tradisjonelt er noe langsommere. Dette pluss kraftig beskjæring av 4K-videoutsnittet på bildebrikken er vel noe av det som EOS M50 fikk mye kritikk for i sin tid, og som ser ut til å fortsette med EOS M50 Mark II.
Kameraet har for øvrig innebygd LED-hjelpelys for fokusering i dårlig lys.
Ganske begeistret
Før jeg går videre, må jeg skynde meg med å fastslå at jeg har vært ganske begeistret for noen av Canons EOS-M-kameraer, særlig de som har en aldri så liten profesjonell touch i designen. Det vil si med innebygd søker og alt det som en gammel speilrefleks-entusiast gjerne vil ha. Dette begrenser riktignok «mitt» utvalg av EOS M-kameraer til EOS M5 og EOS M50, kameraer som jeg tidligere har fått prøvd ganske grundig, samt sannsynligvis nykommeren EOS M50 Mark II, som altså ikke er tilgjengelig riktig ennå.
LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M50 i salg
Disse utgjør likevel bare tre av de 10 modellene som har vært lansert i denne kameraserien til nå.
Det ligger naturligvis en veldig subjektiv begrunnelse bak resonnementet mitt. De som kjenner meg, vet at jeg er glad i lette og kompakte kameraer som kan være med meg der jeg ferdes uten at det merkes, om jeg kan si det slik, men som samtidig gir meg en større følelse av kreativ kontroll enn et kompakt- eller mobilkamera kan gi meg. Dette dreier seg ikke bare om fritidsfotografering, men også i jobben som fotograferende journalist gjennom flere tiår, ofte på reise, med skulderveske full av annet nødvendig reportasjeutstyr – notatblokk, skrivesaker, bærbar PC, ladere til PC, kamera og mobil, og litt av hvert annet. Da er det greit at kamerautrustningen er så kompakt som mulig. I jobben som fotograferende journalist, først for dagspresse og senere i mange år for teknologipublikasjoner, har jeg vel å merke aldri hatt behov for å stille de samme høye krav til kamerautrustningen som en profesjonell pressefotograf gjerne har.
Egentlig midt i blinken
Og her har jeg ansett kameraer som EOS M5 og EOS M50 for å være midt i blinken, i hvert fall for meg. I tillegg til passe størrelse og vekt har jeg opplevd dem som brukervennlige og lettbetjente kameraer, og faktisk også som ganske pene og stilrene kameraer – noe som kanskje ikke er den egenskapen Canon får mest ros for.
Jeg kjenner derfor igjen den følelsen som synes å ligge bak de mange spørrende – og til dels kritiske – kommentarene til Canons EOS M-satsing. Disse holdningene er kommet til overflaten igjen nå i forbindelse med den forsinkede lanseringen av EOS M50 Mark II i regioner som Canon styrte unna i fjor.
Egentlig tror jeg at mange egentlig har forventninger – kanskje til og med håp – om at Canon skal videreutvikle det beste fra EOS M-konseptet til et slags entusiastenes kompakte favorittkamera. I hvert fall blant dem som ikke på liv og død vil over på fullformat. Men det ser ut til at Canon stadig «holder igjen», for eksempel med «plombert» 4K-funksjonalitet på videosiden og manglende vilje til å tilby et større utvalg optikk til at dette håpet skal gå i oppfyllelse.
Det er i lys av slike funderinger at man blir fristet til å benytte en smule «kremlologi» – et begrep hentet fra politisk historie om bruk av indirekte kilder og tolkninger av ledernes atferd for å finne ut hva som egentlig skjer. Og da blir plutselig det enslige bildevedlegget i Canons norske pressemelding om EOS M50 Mark II relevant – og interessant. Det gir et inntrykk av at Canons egen entusiasme for EOS M-familien rett og slett er – ja, nettopp – halvhjertet.
Kun ett bilde
PR-byråene som kamerabransjen gjerne bruker i forbindelse med lansering av nye produkter, er som regel flinke til å legge ved et godt utvalg produktbilder som pressen kan benytte i sin omtale av lanseringene. Et eksempel: I den norske pressemeldingen som jeg mottok fra Fujifilm Nordic i forbindelse med lanseringen av av Fujifilm X-E4 i januar 2021, var det vedlagt hele 34 fotografier av kameraet – og noe av tilbehøret – til pressens anvendelse. I pressemeldingen som Kameranytt mottok fra Canon 25. februar om Canon EOS M50 Mark II, var det bare ett bilde. Et ganske intetsigende bilde av det nye kameraet. Mesteparten av pressemeldingen var viet kameraets egenskaper knyttet til å lage innhold på sosiale medier. Noen dokumentasjon av hva som var tekniske nyheter, fantes så å si ikke. Detaljene her måtte jeg gå til Canons amerikanske pressesider på nettet for å finne.
Halvhjertet
Nå er det kanskje både greit og i hvert fall forståelig at Canon er litt tilbakeholden med å hause opp det nye kameraet. Allerede etter lanseringen av EOS M50 Mark II i USA høsten 2020 fikk Canon kritikk nettopp for at kameraet inneholdt lite nytt i forhold til den opprinnelige 2018-utgaven.
Jeg har egentlig hatt en formening om at Canons satsing på de forbruker-rettede APS-C-kameraene i EOS M-familien har vært litt halvhjertet ganske lenge. Jeg ser nå at jeg faktisk brukte det samme ordet i min testartikkel om Canon EOS M5 i mars 2017 – EOS M5 var forløperen til EOS M50 og står fortsatt på Canons liste over tilgjengelige EOS M-modeller, selv om det er vanskelig å finne det hos fotohandlerne. Nå brukte jeg ikke formuleringen «halvhjertet» om selve kameraet, vel å merke. Tvert imot konkludert jeg med at «Canon EOS M5 var et trivelig møte». Jeg ga det rett og slett en pen omtale:
LES OGSÅ: PRØVD: Canon EOS M5 innfrir
Ordet «halvhjertet» brukte jeg derimot i et avsnitt som handlet om Canons satsing på EOS-M-konseptet som sådan helt siden 2012. Blant annet stilte jeg et spørsmål om Canons halvhjertede satsing skyldtes frykt for å lage mer avanserte speilløse kameraer som kunne true Canons speilreflekssalg? Fortsatt et relevant spørsmål den gang. Et spørsmål jeg for øvrig ikke har vært alene om å stille når det gjelder Canons holdning til APS-C-baserte systemkameraer rettet mot forbruker- og entusiast-markedene.
For ordens skyld: Jeg mener jo at Canon opp gjennom årene har lansert mange gode kameraer myntet på forbrukermarkedet, ikke minst når det gjelder det sjiktet vi kan kalle avanserte kompaktkameraer. Det er når det dreier seg om kameraer oppover i det vi kan kalle systemkamerasjiktet, kameraer med utskiftbar optikk, at tilbakeholdenheten kommer til syne.
Bevares, Canon har også lansert et stort antall gode og folkelige APS-C-baserte digitale speilreflekskameraer siden Canon EOS 300D så dagens lys i 2003. Men da Canon begynte å bli utfordret av det nye speilløse konseptet, virket det som om Canon fikk kalde føtter.
Canon lanserte altså sitt første speilløse systemkamera i 2012: Canon EOS M. Og Canon var i utgangspunktet faktisk litt modigere enn konkurrenten Nikon på dette punktet. Nikon valgte en mindre én-tommes bildebrikke til sin speilløs-familie, Nikon 1-kameraene. Ifølge en del kamera-skribenter var det for ikke å tråkke i bedet til sine egne APS-C-speilreflekser. Canon kjørte litt tettere innpå med nettopp APS-C-brikker i sine EOS M-kameraer.
Og det var vel her det bygde seg opp forventninger om at Canon etter hvert ville komme med avanserte speilløse entusiastkameraer for APS-C-markedet. Men forventningene er ikke blitt innfridd. Strengt tatt er det vel bare EOS M5, EOS M50 og nye EOS M50 Mark II som har design og funksjonalitet som gjør dem til et ordentlig speilrefleks-alternativ. Dessuten begynner APS-C-brukere nå å få attraktive alternativer også i speilløs-markedet, vel å merke om de velger enkelte andre merker enn Canon. For eksempel har Fujifilm et godt utvalg av APS-C-kameraer og tilsvarende godt utvalg objektiver for disse kameraene, mye myntet på entusiaster, og det samme kan i noen grad sies om Sony med sin a6000-familie, der for eksempel a6600 har mer avanserte 4K-videomuligheter enn Canon kan by på i EOS M-familien. Nå skal det medgis at heller ikke Sony får skryt for sitt utvalg av APS-C-tilpassede objektiver. Så vidt jeg kan se, snakker vi om rundt 15 Sony E-objektiver for APS-C-formatet. Men det er jo likevel nesten dobbelt så mange som Canons åtte EF-M-objektiver.
Mye er bra også
Oppsummert trigger altså lanseringene i Canons EOS-M-familie en gammel debatt om hvor veien går videre, en debatt som gjerne har som ledetråd at det er en del kamerainteresserte – ikke minst blant journalister som skriver om slike ting – som ser ut til å forvente at Canon skal bruke sin teknologiske eksellense til å utvikle de reneste drømmekameraene i denne klassen. Mens Canon altså ser ut til å holde igjen.
Hver gang debatten blusser opp, er det alltid noen som minner oss på at EOS-M-kameraene selger svært bra i Japan og andre deler av det asiatiske markedet. I tillegg omtaler Canons USA-divisjon EOS M50 som det mest solgte speilløse kameraet i USA, med det anerkjente markedsanalyse-selskapet NPD Group som kilde. Også norske Foto.no omtaler EOS M50 som en bestselger. Canon har derfor åpenbart hverken behov for eller ønske om å forlate EOS-M-konseptet. Selv om Canon Norge altså synes Mark II-modellen ikke er verdt mer enn ett pressebilde.(Ta det med ro, jeg har hentet flere fra pressesidene til Canon USA, Sverige og Danmark som jeg publiserer i denne artikkelen, så du får likevel sett EOS M50 Mark II fra mange vinkler…)
Canon EOS R7-ryktene
Jeg er som regel tilbakeholden med å gjengi rykter som florerer i den nettbaserte delen av foto- og kamerapressen. Men jeg har merket meg at til og med en del «seriøse» publikasjoner i det siste har begynt å nevne ryktene om et kommende Canon-kamera som kanskje kommer til å hete EOS R7. Hvis det skulle vise seg å være noe hold i disse ryktene, kan vi i løpet av 2021 komme til å få se et speilløst systemkamera som teknisk er omtrent like avansert som dagens Canon EOS R6, men som er utstyrt med APS-C-bildebrikke. Og som må ledsages av i hvert fall minst ett RF-objektiv designet for denne brikkestørrelsen. Men som naturligvis kan bruke alt som ellers finnes av RF-optikk i Canons arsenal.
Hvis dette skjer, tror jeg den evige runddans-debatten om EOS M-familien kommer til å stilne. Entusiastene som vil ha et avansert speilløst APS-C-alternativ til de større og dyrere fullformatkameraene i EOS R-klassen, får ønsket sitt oppfylt. Og så kan Canon fortsette å selge EOS M-kameraer i bøtter og spann til de litt mindre kravstore bloggerne og vloggerne som trenger god, men rimelig kamerautrustning tilpasset denne brukergruppen, og som er fornøyd med de åtte EF-M-objektivene som er tilgjengelig. EOS M-kameraene er sikkert også attraktive for en del familiefotografer som vil ha litt flere muligheter enn det mobilkameraene byr på, men som er litt tilbakeholdne med å investere tungt i kamerautrustning.
Med andre ord en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Men det gjenstår jo det å se om det går slik.
Prisen
Canon EOS M50 Mark II kommer i salg i Norge i slutten av mars 2021 til en veiledende pris på 6.650 kroner. Til sammenligning er den eksisterende EOS M50-utgaven, lansert i 2018, tilgjengelig for ned mot cirka 5.500 kroner, ifølge Prisjakt.no – vel å merke sjekket før Mark II-utgaven er kommet ut til fotohandlerne.
Velger man en pakkeløsning med Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv, er prisen cirka 7.950 kroner.
Tekniske data
Brutto oppløsning | Ca. 25,8 megapiksler |
Netto oppløsning | Ca. 24,1 megapiksler |
Bildeoppløsning | 6.000 x 4.000 piksler |
Brikkestørrelse | APS-C 22,3 x 14,9 mm |
Sensortype | CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 100-26.500, utvidbart til ISO 51.200 ukalibrert |
Bildestabilisator | – |
Fokuspunkter | Totalt 3.975 punkter, hvor 143/99 tilgjengelig for valg i program for Ansikt + sporing, avhengig av innstillingene |
Objektivfatning | Canon EF-M-fatning. EF- og EF-S-objektiver via fatningsadapter |
LCD-skjerm | 3 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 1.040.000 punkter |
LCD-skjerm toppanel | – |
Søkertype | Elektronisk OLED-søker, 2.360.000 punkter |
Søkerforstørrelse | 0,39x |
Lukkertider | 30 sek.-1/4.000 sek. |
Innebygd blits | Ja + blitssko |
Serieopptak | Ca. 10 bps opptil 36 JPEG-bilder og 10 RAW-bilder |
Videooppløsning | 4K UHD 3.840 x 2.160 punkter opptil 25p, Full HD 1.920 x 1.080 punkter opptil 60p, 1.280 x 1.080 opptil 120p |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | SD/SDHC/SDXC-kort, UHS I-støtte |
USB | USB 2.0 |
HDMI | Micro HDMI |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | – |
WiFi | 802.11b/g/n |
Bluetooth | Bluetooth 4.1 |
Batteritid CIPA | Ca. 305 bilder, CIPA-standard |
Vekt | Ca. 387 g sort, ca. 388 g hvit, inkl. batt. og minnekort |
Størrelse | 116,3 (B) x 88,1 (H) x 58,7 mm (D) |