KOMMENTAR: Kamerabransjen møter svekket mobilkamera-konkurranse. I første halvår 2023 falt mobilsalget i Norge med 15 prosent målt i antall solgte telefoner.
Dette viser halvårstallene som Stiftelsen Elektronikkbransjen nå har lagt fram.
Økt rente, lav kronekurs og økte råvarepriser er de viktigste faktorene i utviklingen av salget av forbrukerelektronikk akkurat nå. En utvikling som altså preges av nedgang over hele linjen – hvitevarer, brunevarer, mobiler, kameraer, lydprodukter og annen hjemmeelektronikk.
Totalt gikk salget av forbrukerelektronikk i Norge ned med åtte prosent i første halvår 2023. Disse tallene gjelder vel å merke verdien av de solgte produktene, ikke antall solgte enheter. Antall solgte produkter i første halvår gikk ned med 13 prosent.
Ingen tall om kamerasalget
Pressemeldingen fra Elektronikkbransjen sier dessverre lite om kamerasalget i første halvår. Stiftelsen Elektronikkbransjen opplyser til Kameranytt.no at halvårstallene bare viser de overordnede trendene. I halvårstallene regnes det ikke om til salg ut av butikk, og for fotobransjen mangler derfor informasjon om fordelingen denne gang.
Vi får smøre oss med tålmodighet og vente til helårstallene for elektronikksalget i Norge i 2023 foreligger. De tallene pleier å være fyldigere og mer detaljerte enn halvårstallene. Vanligvis kommer helårstallene i løpet av februar det påfølgende året.
Svekket mobilkamera-konkurranse
Salget av mobiltelefoner gikk altså ned i første halvår. Det betyr at den konkurransen som kamerabransjen møter fra mobilbransjen, ikke ser ut til å være fullt så sterk lenger som den har vært i senere år.
Dette er muligens med på å bekrefte en trend som Kameranytt.no skrev om nylig, om en betydelig vekst i salget av speilløse systemkameraer ifølge globale salgstall. De norske mobilsalgstallene ser dermed ut til å være i tråd med en global trend som ikke er i mobilbransjens favør, men kanskje desto hyggeligere for kamerabransjen.

Økt bruktsalg
Mobilmarkedet påvirkes imidlertid også at det har vært et oppsving i salget av brukte mobiltelefoner i senere tid. Det har for eksempel dukket opp flere nye selskaper som tilbyr bruktsalg av mobiler.
– 15 prosent av de som har kjøpt ny mobil, sier at de har valgt brukt og sju prosent har kjøpt både nytt og brukt, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen til bransjens fagblad.
Bruktsalget i elektronikkbransjen kan komme til å øke. Forbrukerundersøkelsen som Stiftelsen Elektronikkbransjen gjennomførte for første halvår 2023, viser at 49 prosent av nordmenn sier de er interessert i å kjøpe brukt elektronikk, mens 18 prosent sitter på gjerdet. Det er bare 33 prosent som sier det uaktuelt å velge brukt neste gang de skal handle.
Stiftelsen Elektronikkbransjen og bransjen for øvrig står bak et prosjekt kalt OmBrukt. Logoen til dette prosjektet skal vise at produktet er forsvarlig reparert og har en ombyttegaranti på to år.
Kameraer vs. mobilkameraer
I hvilken grad salget av brukte mobiler har noen innvirkning på salget av ordinære kameraer, er uvisst. Det er kanskje rimelig å anta at fotointeresserte som velger mobilkamera i stedet for eksempelvis speilløst systemkamera, foretrekker mobilkamera i de litt høyere prisklasser, og kanskje aller helst mobilkamera med den nyeste og beste bildeteknologien. Mens bruktmarkedet derimot helst benyttes av folk som kjøper seg en mobil primært for telefoni, surfing på nettet og spill, og ikke for fotografering. Eldre og brukte mobiler eller billige nye mobiler er neppe særlig attraktive som alternativ til «ordentlige» kameraer blant genuint fotointeresserte. Så økning i salget av brukte mobiler trenger dermed ikke ha noen effekt på kamerasalget. Mens nedgang i nysalget av mobiler derimot kan tenkes å være til fordel for kamerasalget, i form av redusert konkurranse.
Men dette blir ren gjetning. Kanskje en kommende spørreundersøkelse kan gi noen svar på slike spørsmål? Stiftelsen Elektronikkbransjen har jo presentert flere ganske omfattende spørreundersøkelsen om blant annet foto og bildeprodukter i senere år. Her dukker det opp stadig nye problemstillinger som vi kan utfordre Elektronikkbransjen til å granske.