Kameranytt.no

Svikter ikke Final Cut-brukerne

Apple Final Cut Pro X
FINAL CUT PRO X: Slik ser brukergrensesnittet ut i den nye versjonen av Apples videoredigeringsprogram Final Cut Pro X.
Apple Final Cut Pro X
FINAL CUT PRO X: Slik ser brukergrensesnittet ut i den nye versjonen av Apples videoredigeringsprogram Final Cut Pro X.

Apple har lagt ut en omfattende oppdatering av sitt videoredigerings-program Final Cut Pro X. Videoentusiaster puster lettet ut.

[toc] Historien kommer ikke til å gjenta seg. Apple vil fortsette å utvikle Final Cut Pro X og vil ikke erstatte dette profesjonelle videoverktøyet med forbrukerprogramvare, slik Apple har gjort når det gjelder programvare for bildebehandling.

Final Cut Pro X er et ganske populært videoredigeringsprogram som brukes både av engasjerte videoentusiaster og av profesjonelle video- og filmredigerere, inkludert filmfolk i Hollywood.

NRK har også brukt Final Cut mye opp gjennom årene, selv om mye av videoredigeringen der nå er flyttet over til erkerivalen Adobe Premiere Pro.

LES OGSÅ: Derfor har NRK 1200 Adobe-PC-er

Ramaskrik

Det var ramaskrik da Apple i fjor la ned bildebehandlingsprogrammene iPhoto og Aperture og erstattet dem begge med et nytt bildebehandlingsprogram kalt Bilder – eller Photos på engelsk.

Omleggingen var varslet allerede året før, og debatten gikk heftig fra omleggingen ble kunngjort til lenge etter at den var gjennomført. Ettersom Aperture ble ansett som et bildeverktøy for profesjonelle brukere og fotoentusiaster, følte mange at Apple var i ferd med å svikte sine profesjonelle kunder.

Det nye Bilder-programmet fremsto mer som et forbrukerprogram, slik iPhoto også hadde vært. Med andre ord – Bilder var en grei modernisering av iPhoto, men fikk ord på seg for å være en «nedgradering» av Aperture. Tross alt var jo Aperture helt fra starten av i 2005/2006 en konkurrent og rival til Adobe Photoshop Lightroom, som i likhet med Aperture var myntet på den mer profesjonelle delen av fotomarkedet.

iMovie og Final Cut

Apple har hatt noe av den samme konstellasjonen på videosiden, med forbrukerprogrammet iMovie for dem som redigerer enkle familievideoer og Facebook-snutter på den ene siden, og det mye mer profesjonelle Final Cut Pro-programmet, populært både blant videoentusiaster og ikke minst hos mange profesjonelle videoprodusenter.

Apple Final Cut Pro X
ARBEIDSFLATE: Her er arbeidsflaten man kan benytte når man jobber med å organisere videoklippene, lydklippene og stillbildene man skal ha med i filmen.

Final Cut hadde egentlig sine røtter hos Macromedia, den gang en konkurrent til Adobe, men som Adobe senere kjøpte opp.

Noen av utviklerne som hadde vært med på å utvikle Adobe Premiere, hadde flyttet over til Macromedia og ønsket å utvikle et mer profesjonelt alternativ til datidens Premiere, basert på Apples QuickTime-teknologi.

Det kom imidlertid noen juridiske humper i veien, og prosjektet endte til slutt hos Apple, som lanserte Final Cut Pro på den store NAB-kringkastingsmessen i USA i 1999.

Final Cut ble etter hvert en alvorlig konkurrent ikke bare til Adobe Premiere, men også til aktører som Avid, som hadde en sterk plass i amerikansk kringkastingsbransje. I 2007 hadde Final Cut Pro en markedsandel på 49 prosent av det profesjonelle videoredigeringsmarkedet i USA, mot Avids 22 prosent, ifølge en undersøkelse gjort av SCRI International, Inc., som driver markedsundersøkelser i video- og kringkastingsmarkedet.

Ripe i lakken

Final Cut Pro hadde mange likhetstrekk med etablerte videoredigeringsprogrammer til å begynne med, og Apple lyktes godt med å tiltrekke seg kunder som hadde jobbet med profesjonelle Avid-løsninger og med datidens Adobe Premiere-programvare.

2011 var imidlertid et dramatisk år for Final Cut-brukerne. Da introduserte Apple en helt ny versjon kalt Final Cut Pro X, med til dels dramatiske endringer av brukergrensesnittet. En del mener at dette ga programmet en ripe i lakken.

Motstanden mot den nye programvaren var en tid så sterk at det ble forsøkt å legge juridisk press på Apple til å forplikte seg til å videreføre utviklingen av det opprinnelige Final Cut Pro-programmet eller å selge det til en tredjepart, slik at de etablerte brukerne kunne føle seg trygge på at de fikk fortsette å redigere sine videoer og filmer på den måten de var vant til.

Utspillet førte aldri frem, og Apple har ufortrødent fortsatt å videreutvikle Final Cut Pro X, selv om trofaste brukere kanskje synes det har gått litt for lang tid mellom oppdateringene.

Final Cut Pro har hatt noen spesialiteter, som for eksempel en «magnetisk» tidslinje og nye måter å organisere video-, foto- og lydmaterialet på som har virket utfordrende på etablerte video- og film-redigerere.

Personlig trives jeg godt i Final Cut-brukergrensesnittet, som jeg har jobbet med i mange år – både før og etter 2011-oppdateringen. For ordens skyld: Jeg har også gjort mye videoredigering i Adobe Premiere Pro, og er rimelig fortrolig med de to konkurrentene.

Lettelse

Blant trofaste Final Cut Pro X-brukere var lettelsen stor da Apple lanserte en stor og omfattende oppdatering til Final Cut Pro X samtidig med at selskapet viste sine nye profesjonelle bærbare MacBook Pro-modeller torsdag 27. oktober.

Bloggere som skriver om Final Cut Pro X, og dem er det en del av, går nå fra å være svært bekymret til å juble. – En betydelig oppdatering, kanskje den største til nå, heter det på bloggen Final Cut Pro X Babbling.

Det som går igjen i kommentarene, er en tydelig lettelse over at Final Cut Pro ikke kommer til å lide samme skjebne som Aperture. Apple kommer ikke til å svikte sine entusiast- og proff-brukere i videoverdenen likevel, heter det.

Hva er nytt?

Den viktigste nyheten med Final Cut Pro X versjon 10.3 er at programmet har full støtte for Touch Bar på de nye MacBook Pro-modellene som Apple nå har lansert. Dette innebærer at man kan gjøre en del av redigeringsarbeidet i skjermstripen som har erstattet funksjonstastene på MacBook-tastaturet.

Apple Final Cut Pro X
TOUCH BAR: Den viktigste nyheten i Final Cut Pro X 10.3 er trolig støtten for Apples nye virtuelle funksjonstaster, Touch Bar, introdusert med de nye MacBook Pro-modellene. (Foto: Apple)

De første demoene tyder på at dette gir svært effektiv videoredigering, men ettersom de nye MacBook-ene ikke er ute på markedet i skrivende stund, er det jo bare utvalgte brukere som har fått prøvd løsningen foreløpig.

– Dette er den største oppdateringen for Final Cut Pro X siden appen fikk helt ny design for fem år siden, sa markedsføringsansvarlig for apper hos Apple, Susan Prescott, da hun kunngjorde Final Cut-oppgraderingen.

– Den nye versjonen har et rent grensesnitt og kraftige, nye redigeringsfunksjoner som overgår det som er mulig med tradisjonelle sporbaserte videoredigeringsprogrammer. Integreringen med Touch Bar gir profesjonelle videoredigerere en helt ny måte å bruke Final Cut Pro X på, hevdet Prescott.

Final Cut Pro X 10.3 har fått et nytt, mer minimalistisk og mørkere brukergrensesnitt som gjør det enklere å fokusere på innholdet. Man kan tilpasse arbeidsområdet til oppgavene man utfører i øyeblikket, for eksempel til organisering av materialet man redigerer, til selve redigeringen og til fargegradering – selv på tvers av flere skjermer.

Programmet har også fått full støtte for arbeidsflyt med stort fargerom. Man kan nå redigere i standard Rec. 601- og Rec. 709-fargerom og i Rec. 2020 med stort fargerom.

Nytt er det også at man kan fjerne eller gjenbruke utvalgte effekter i flere klipp om gangen.

Tidskodeoverleggseffekt og -generator gjør det mulig for brukere å redigere med stor visning av kildetidskode, nyttig blant annet når redigeringsarbeidet gjøres i team.

Programmet har støtte for flere videoformater, blant annet ProRes MXF, Panasonic V-Log og eksport av AVC-Intra.

Også tilleggsprogrammene Motion 5.3 og Compressor 4.3 har fått nytt grensesnitt som til dels ligner på Final Cut Pro X 10.3.

Motion – et slags Apple-alternativ til Adobes velkjente After Effects-program – har fått støtte for stort fargerom og har 3D-tekstforbedringer som skal gi mer realistisk 3D-tekst.

Prisene

Final Cut Pro X 10.3 er en gratis oppdatering for eksisterende Final Cut Pro X-brukere. For nye kunder er prisen 3.290 kroner.

ARBEIDSFLATE: Her er arbeidsflaten man kan benytte når man jobber med fargegraderinger og effekter.
ARBEIDSFLATE: Her er arbeidsflaten man kan benytte når man jobber med fargegraderinger og effekter.

Selv om dette er en viss prisøkning, har programmet i senere år vært mye billigere enn det var opprinnelig. Og erkerivalen Adobe Premiere Pro får man ikke kjøpt i det hele tatt. For å få tilgang til dét programmet, må man tegne abonnement hos Adobe, der billigste enkeltapp-abonnement koster 2.835 kroner i året. Fullt Creative Cloud-abonnement kommer på over 7.000 kroner i året. En engangsinvestering på vel 3.000 kroner gjør derfor Final Cut Pro X til et godt alternativ rent prismessig.

Oppdateringene til Motion 5,3 og Compressor 4.3 er gratis for eksisterende brukere, mens nye brukere kan kjøpe dem enkeltvis for 549 kroner per program.

Final Cut Pro X kan kjøpes og lastes ned fra Apples App Store for Mac-programvare, og det er også der eksisterende brukere kan laste ned oppdateringene sine.

Oppdateringen

Jeg for min del fikk lastet ned den oppgraderte versjonen uten problemer til min iMac ganske kort tid etter at oppgraderingen var kunngjort.

Derimot dukket den ikke opp blant oppdateringene til min MacBook. Oppdateringssystemet detekterte at Final Cut Pro X var installert på MacBook-en, men «nektet» å oppgradere. Løsningen var rett og slett å slette den installerte versjonen, og å velge Final Cut Pro fra listen over kjøpte programmer i App Store-programmet. Da ble den nye versjonen installert. For sikkerhets skyld lagret jeg en komprimert Zip-versjon av den gamle versjonen av programmet først, men installeringen av den nye versjonen gikk uten problemer.

Det første programmet gjør etter oppgraderingen, er å oppdatere alle Final Cut-biblioteker og -prosjekter man måtte ha på Mac-en, og det anbefales at man tar backup av disse før installasjonen. Etter installasjonen kan man ikke bruke disse bibliotekene og prosjektene med den gamle versjonen av programmet, noe som i hvert fall rent hypotetisk kan være et problem dersom man får trøbbel med den nye programversjonen og må reinstallere den gamle.

Og hvis man er midt inne i et stort prosjekt, anbefales det at man gjør prosjektet ferdig før man oppgraderer.

Jeg opplevde også at det etter oppgraderingen er det en viss sjanse for at man må vente på ny rendring av en del av det gamle materialet, men åpenbart bare litt overfladisk rendring, for visningen av det urendrede materialet var helt uproblematisk.

Sjekk ut Apples egen promo-side om nyhetene i Final Cut Pro X 10.3 her.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.