Kameranytt.no

Tamron fornyer seg på høyt nivå

Tamron
BRYLLUP: Ifølge Tamron er et objektiv med brennviddeomfang på 70-200 mm populært blant bryllupsfotografer. (Foto: Pixabay)
Tamron
BRYLLUP: Ifølge Tamron er et objektiv med brennviddeomfang på 70-200 mm populært blant bryllupsfotografer. (Foto: Pixabay)

Bryllupsfotografene er blant dem som trolig gleder seg over Tamrons nye objektiver, særlig den nye telezoomen. Forutsatt at de bruker Nikon eller Canon, da.

[toc] De to nye Tamron-objektivene, med brennviddeomfang på henholdsvis 70-200 millimeter og 10-24 mm, leveres i utgangspunktet med fatning for Nikon- og Canon-speilreflekser. Om de etter hvert også vil bli levert med fatning for andre kameramerker, gjenstår å se.

For bryllupsfotografer – og mange andre

Ikke minst 70-200 mm-brennviddeomfanget har rykte på seg for å være populært blant dem som fotograferer mye i brylluper og lignende sammenhenger. Dette er brennvidder som gjør det mulig å jobbe litt på avstand fra dem man tar bilde av og at man dermed kan opptre litt diskret i situasjonen, samtidig som man lett får den ønskede effekten med hovedmotivet i fokus mot behagelig uskarp bakgrunn.

Den nye telezoomen fra Tamron er egentlig en nydesignet versjon av en tidligere modell, med fast lysstyrke på f/2,8 gjennom hele zoomområdet. Dette er en egenskap som indikerer at vi har å gjøre med et objektiv myntet på forholdsvis profesjonelle brukere, noe som også gjerne reflekteres i prisen. Det gjelder i dette tilfellet også – mer om prisene på de nye objektivene mot slutten av artikkelen.

For fullformat

Den nye telezoomen er designet for å kunne brukes med Canons og Nikons fullformat-speilreflekser, selv om den også kan brukes på APS-C-kameraene til de to kameraprodusentene – hos Nikon kalles dette for DX-kameraer.

Da representerer brennviddeomfanget henholdsvis 105-300 mm hos Nikon og 112-320 mm hos Canon. Forskjellen skyldes at de to kamerarivalene alltid har operert med litt forskjellig brikkestørrelse i APS-C-formatet. Canon kjører med litt mindre APS-C-brikke, som dermed får en brennviddefaktor på 1,6x, mens Nikon kjører tradisjonell APS-C-brennviddefaktor på 1,5x. Forskjellen er neppe merkbar i praksis når man jobber med de to kameramerkene.

LES OGSÅ: Tamron med nye premium-teleobjektiver

10-24 mm-objektivet er en utpreget vidvinkelzoom og er designet for å brukes med APS-C-kamera. Brennviddeomfanget tilsvarer 15-36 mm hos Nikon og 16-38 mm hos Canon.

Hos Nikon kan man putte et APS-C-objektiv på et fullformat-kamerahus, hos Nikon kalt FX, men ettersom APS-C-designet er myntet på en mindre bildebrikke, dekker ikke bildesirkelen hele fullformatbrikken, så man må da stille om til at bildet bare tas på en mindre del av brikken, altså slik at man får et bilde med lavere oppløsning. Har man et fullformatkamera som for eksempel har en oppløsning på 36 megapiksler, som for eksempel Nikon D810, får man gjerne bare et 15-megapikslers bilde hvis man bruker er APS-C-objektiv.

På grunn av litt annerledes design og dimensjoner på kamerafatning frarådes man rett og slett å prøve å sette et APS-C-objektiv på et fullformatkamera fra Canon. Da risikerer man rett og slett at speilet kolliderer med den innerste delen av objektivet og i verste fall løsner.

Jeg har opplevd det – og jeg opplevde det om veldig ubehagelig. På internett finner man oppskrifter på hvordan man får på plass igjen et Canon-speil som har vært utsatt for en slik hendelse. Du er herved advart.

Tilfellet som jeg har i tankene, skjedde for øvrig ikke som ledd i et eksperiment for å finne ut om det er sant at dette kan skje, men fordi jeg i vanvare grep fatt i galt objektiv i fotobagen. Det var en lærerik opplevelse som skapte stor forsiktighet senere.

Dette forteller forkortelsene

Den nye telezoomen har navnet Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD G2 – klassisk objektiv-navngiving med mange forkortelser som hver for seg forteller litt om egenskaper og funksjoner ved objektivet.

Tamron
HEFTIG: Tamrons nye 70-200 mm zoom er et heftig objektiv på rundt halvannen kilo. (Foto: Tamron)

G2 står for Generation 2, og Tamron hevder forbedringene er så omfattende at det virkelig dreier seg om et generasjonsskifte.

Utseendet er blitt enda mer eksklusivt, i metall og sort, blankt ytre. Som tidligere er objektivet værsikret, men stativfestet er redesignet og såkalt Arca Swiss-kompatibelt. Dette innebærer at man i stativfestet på kameraet kan montere en plate som kan «klikkes på plass» i stativhodet og som gjør det kjapt å montere kameraet på stativ, eller ta det av igjen.

Dessuten er objektivet bygd i magnesiumlegering, noe som ifølge Tamron gir lavere vekt, men samme styrke som før.

Forkortelsen USD viser at autofokusen er drevet av Tamrons ultralydmotor Ultrasonic Silent  Drive, som skal ha blitt både raskere og sikrere på å treffe fokusen riktig, ifølge produsenten. Forbedringene skyldes to kraftige mikroprosessorer og en finjustert fokusalgoritme. Her er det altså datateknologi og avansert programmering som er med på å gi forbedringer.

Nikon kaller den samme typen autofokusmotor for SWM – Silent Wave Motor – og Canon for USM  – Ultra Sonic Motor.

Dessuten er nærgrensen blitt kortere, ned fra 1,2 meter til 0,95 meter.

Forkortelsen VC er knyttet til Tamroms begrep for vibrasjonsdemping, Vibration Compensation. Tamron hevder at den på dette objektivet kan gi skarpe bilder på inntil fem stegs lengre lukkertid enn man normalt klarer på frihånd. For Nikon- og Canon-brukere er det viktig at vibrasjonsdemping er innebygd i objektivet, siden speilrefleks-kamerahusene mangler dette.

LES OGSÅ: Her er årets EISA-prisdryss

Dessuten har vibrasjonsdempingen i Tamron-objektivet fått to nye modi. Den ene brukes ved panorering, der det kun kompenseres for vertikale rystelser, mens den andre nye innstillingen aktiverer stabiliseringen først i eksponeringsøyeblikket. Dette skal være mer effektivt, hevder Tamron.

Vi kan ta et par forkortelser til: LD og XLD. Dette er betegnelser for glasstyper som er designet for å redusere kromatisk aberrasjon, også kalt fargeblødning, og står for henholdsvis Low Dispersion og eXtra Low Disperson. Begrepet har å gjøre med spredningsfaktoren av de forskjellige fargenes bølgelengde gjennom objektivet.

I sin omtale av alle forbedringene som det nye objektivet skal by på, støter vi også på begrepet eBand Coating, som er begrepet Tamron bruker om sin antirefleksbehandling. Tanken er å holde kontroll på strølys og reflekser, slik at man styrker kontrast og oppløsning og generelt får skarpere bilder, i tråd med det som dagens høyoppløste bildesensorer gir støtte for.

Fin bokeh

Til slutt nevner vi at Tamron trekker frem objektivets bokeh, altså evnen til å gjør den uskarpe bakgrunnen myk og vakker i portretter, der man ved hjelp av stor blenderåpning etterstreber uskarp bakgrunn bak hovedmotivet. Dette er med på å gjøre objektivet enda bedre egnet til bryllupsfotografering enn forgjengeren, hevder Tamron.

For øvrig har frontelementet på objektivet fått en vann- og fettavvisende fluorine-behandling som skal gjøre det enklere å rense.

Det nye telezoomobjektivet støtter to av Tamrons eksisterende telekonvertere TV-X14 og TC-X20, som øker brennvidden med henholdsvis 1,4x og 2x. Med sistnevnte får man altså et objektiv med brennviddeomfang på 140-400 mm med lysstyrke f/5,6 og med autofokusen i behold på mange kamerahus.

Den nye 70-200 mm-zoomen er et ganske stort objektiv på vel 19 cm og med en vekt med stativfeste på 1.500 gram i Canon-utforming og 1.485 gram i Nikon-utforming.

10-24 mm med stabilisering

Den nye vidvinkelzoom med brennvidde på 10-24 mm er også en nydesignet versjon av et tidligere objektiv fra Tamron. Det hele og fulle navnet er Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II VC HLD.

Tamron
FORBEDRET: Tamrons nye 10-24 mm vidvinkelzoom er en forbedret utgave av en tidligere modell. (Foto: Tamron)

Brennviddeomfanget tilsvarer 15-36 mm på en APS-C-speilrefleks fra Nikon og cirka 16-38 mm på et tilsvarende kamera fra Canon. I forhold til brennviddeomfanget er vekten beskjeden, ifølge Tamron, bare 440 gram for både Canon- og Nikon-versjonen.

Blant objektivets mange forbedringer skal den tydeligste være bildestabiliseringen, altså forkortelsen VC i navnet – Vibration Compensation.

Autofokusen drives nå av Tamrons HLD-motor (High/Low Torque Modulated Drive). Løsningen skal gi brukeren mulighet til når som helst å gjøre en manuell finjustering av skarpheten, uten at man først må endre på fokusinnstillingen, ifølge pressemeldingen.

En nyhet er det også at blenderen er elektronisk styrt selv i Nikon-versjonen.

Tamron trekker for øvrig frem at den nye vidvinkelzoomen har en avansert optisk konstruksjon med asfæriske linser, XLD-glass og et antirefleksbelegg som skal motvirke visse optiske feil.

Prisene

Ifølge den norske distributøren, Focus Nordic, vil 70-200 mm-telezoomen komme i salg i Norge i slutten av februar, mens vidvinkelzoomen på 10-24 mm kommer i slutten av mars.

Telezoomen har fått en veiledende pris på cirka 15.200 kroner, mens prisen på vidvinkelzoomen ikke er bestemt ennå.

Hei. Hyggelig å se deg!

Nye artikler her hos Kameranytt.no publiseres med ujevne mellomrom. Derfor er det lurt å abonnere på innleggsvarsler. Da får du en e-postmelding hver gang det er noe nytt å lese her hos Kameranytt.no

Husk at bestillingen av nyhetsbrev må bekreftes. Straks etter at bestillingen er sendt inn, mottar du en e-postmelding der du blir bedt om å klikke på et felt for å bekrefte bestillingen. NB: Noen ganger hender det at e-postmeldingen om bekreftelse havner i postkassen for spam eller søppelpost. Sjekk denne om nødvendig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del dette innlegget med andre

Du vil kanskje lese disse sakene også:

Bare noen bilder…

Foto: Toralv Østvang

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å kunne gi de besøkende en best mulig brukeropplevelse.