Annonser

Kameranytt

Til minne om det første portrett-objektivet

TRIO: Petzval-objektivene kommer i tre tapninger. (Foto: Lomogaphy)

Med Lomographys nye Petzval 55 mm-objektiv trekkes den historiske linjen fra verdens første portrettobjektiv i 1840 til dagens hypermoderne speilløse fullformat-kameraer.

Det er Lomography, denne entusiast-gjengen med én million støttespillere som søker å gjenskape gammel kamerateknologi i en moderne tid, som står bak det nye objektivet. Det har fått navnet New Petzval Art Lens 55 f/1.7 Mark II.

Tanken bak konstruksjonen av det nye objektivet har vært å gjenskape de unike visuelle egenskapene ved verdens første portrettobjektiv på moderne digitale fullformat-kameraer fra Sony, Nikon og Canon. 

Lomography er både en kameraprodusent og en medlemsorganisasjon. I tillegg produseres Lomography diverse filmmateriale. Her er lenker til flere artikler hos Kameranytt om Lomography:

LES OGSÅ: Nytt øyeblikkskamera via Kickstarter

LES OGSÅ: Film-basert fisheye-kamera

I SIRKLER: Eksempel på den sirkulære bokeh-en som man kan få med Petzval-objektivene. (Foto: Harimao Lee, Lomography)

Lomography har tidligere lansert objektiver under Petzval Art Lens-navnet med brennvidde på 58 og 85 mm. 85 mm-objektivet kom i 2013 med Canon EF- og Nikon F-fatning, etterfulgt i 2015 av et 58 mm-objektiv med bokeh-kontroll. Og nå kommer altså 55 mm-utgaven for speilløse fullformat-kameraer.

Sære bokeh-egenskaper

Lomography-folkene har løst oppgaven de satte seg med Petzval-objektivet ved å designe et objektiv med ganske sære egenskaper, som først og fremst har til hensikt å la fotografen styre den uskarpe bakgrunnen i bildene, den berømmelige bokeh-en. De nye Petzval-objektivene har det som produsenten kaller et dobbelt blendersystem. I tillegg til å justere bokeh-en ved å velge ønsket blenderåpning kan man på messing-versjonene av objektivet benytte en ekstra kontrollring der bokeh-intensiteten kan justeres i sju trinn.

I PAKKEN: Det medfølger blant annet flere «blenderplater» som brukes til å endre mønsteret i bokeh-en. (Foto: Lomography)

Med liten blenderåpning kan man få bakgrunnselementer med kraftige kontraster, eller man kan få en myk bakgrunn som ser ut som om den er malt med en malerpensel ved å bruke stor blenderåpning. 

I tillegg medfølger det et antall «blenderplater» som man stikker inn i objektivet for å gi bokeh-elementer stjerne-, snøfnugg-, herte- og sol-lignende former. I tillegg medfølger det en støvbeskyttende blenderplate.

Ved hjelp av disse teknikkene skal man lett kunne gjenskape den spesielle og litt sirkulære bokeh-en som preget de første portrettobjektivene som kom rundt midten av 1800-tallet, hevder Lomography-folkene.

PÅ SONY: Petzval-objektivet montert på et Sony A7-kamera. (Foto: Lomography)
PÅ NIKON: Petzval-objektivet montert på et Nikon Z6-kamera. (Foto: Lomography)
PÅ CANON: Petzval-objektivet montert på et Canon EOS RF-kamera. (Foto: Lomography)

Også for video

De som har utviklet objektivet, har også hatt den økende skaren av videoentusiaster i tankene – de som bruker speilløse systemkameraer til å ta opp video. Med en ny fokuseringsring på objektivet sammen med en fritt bevegelig blenderring uten klikkstopp skal man sømløst kunne endre både fokus og blenderåpning mens opptaket pågår, skriver Lomography i pressemeldingen.

Det nye objektivet er konstruert for å kunne brukes til 4K-videoopptak, ifølge produsenten.

Objektivet kommer med fatning for Sony-kameraer med E-fatning, Canon-speilløse med RF-fatning og Nikon-kameraer med Z-fatning. Med andre ord primært for Sonys A7-kameraer, Canons RF-kameraer og Nikons Z6/Z7-kameraer – alle speilløse fullformat-kameraer.

SATENG: Overflaten på dette messing-objektivet kjennes sateng-aktig ut, ifølge produsenten. (Foto: Lomography)

En trist skjebne

De nye objektivene fra Lomography-organisasjonen er oppkalt etter matematikeren og optikkdesigneren Joseph Petzval, som levde fra 1807 til 1891. I dag anses han som en av historiens store matematikk-genier, i tillegg til at han var oppfinner og forsker. Han var særlig kjent for sitt teoretiske og praktiske arbeid knyttet til utviklingen av objektiver.

Fire land slåss om æren for å ha oppfostret den store vitenskapsmannen, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia og Ungarn. Men sannheten er at da han døde i en alder av 84 år, var han en ensom, fattig og bitter mann. Han bodde alene i et nedlagt kloster ute på landsbygda, som en eremitt og med sin hest som eneste selskap. Petzval er gravlagt i Wien, men var født i en del av datidens Ungarn som i dag ligger i Slovakia.

ET OPTISK GENI: Dette bildet av Joseph Petzval stammer angivelig fra 1854. (Foto: Wikimedia Commons/Public Domain)

Noe av bitterheten skyldtes en årelang krangel med en annen sterk personlighet i kamerahistorien, entreprenøren Peter Wilhelm Friedrich von Voigtländer. Ringer det noen bjeller?

Krangelen startet fem år etter at Petzval hadde designet sitt berømte portrettobjektiv i 1840, men benyttet Voigtländer som produsent, ifølge Wikipedia. Voigtländer og Petzval var uenige om hvem som hadde rettighetene til å fortsette å produsere Petzvals objektiver. I 1859 ble Petzvals manuskripter stjålet under et innbrudd i boligen hans – manuskripter fra mange års forskning forsvant sporløst. Petzval greide aldri å rekonstruere innholdet, og hans store bok om optikk og optisk teori så aldri dagens lys. 

Østerrikeren Voigtländer på sin side konstaterte at Petzval bare hadde patent på optikken sin i Østerrike. Derfor flyttet Voigtländer produksjonen til Tyskland, produserte 60.000 Petzval-portrettobjektiver de neste 20 årene og tjente seg styrtrik på dem.

Det var først mot slutten av livet og særlig etter sin død at Petzval begynte å få stor anerkjennelse i akademiske miljøer for sitt banebrytende arbeid innen matematikk og optiske konstruksjoner, som senere har fått stor betydning for utviklingen av ikke bare kamera-optikk, men også periskoper og mikroskoper. Petzval-krateret på «baksiden av månen», som vi kaller den siden av månen som alltid vender bort fra jorden, er naturligvis oppkalt etter Joseph Petzval.

NATTFARGENE: Fargerikt nattlys fotografert med Petzval-objektivet. (Foto: Phyllis Chan, Lomography)

Petzval 55 f/1.7 Mark II

Det nye Petzval-objektivet som Lomography lanserer nå, har altså en lysstyrke på f/1,7. Minste blenderåpning er f/22. Objektivet består av fire linseelementer fordelt på tre grupper. Bildevinkelen er oppgitt til 41-47,5 grader. Objektivet har ingen elektriske kontaktpunkter, og fokusering skjer naturligvis manuelt.

Objektivet fås i tre tapninger. Man kan få kjøpt et sort objektiv produsert i anodisert aluminium, et messing-basert objektivt malt i sort eller et forgylt objektiv i et sateng-lignende messing-materiale.

FULL STYRING: Med en egen hendel for å justere bokeh-en har man flere redskaper til rådighet for å styre bakgrunnen i bildene. (Foto: Lomography)

Prisene

Aluminiums-versjonen av New Petzval-objektivet koster 399 euro (nærmere 3.900 kroner), mens de to messing-baserte versjonene er litt dyrere, 499 euro (cirka 4.850 kroner). 

KINA: Håndlagt i Sentral-Kina, står det gravert i Petzval-objektivet. (Foto: Lomography)

Aluminiums-versjonen ventes å komme i salg i løpet av juli 2019, mens de som vil ha messing-versjonene, må vente til i august 2019.

Objektivene kan forhåndsbestilles nå via Lomographys nettsider. Her er nettadressen.

ALUMINIUM: Her er aluminiums-versjonen av Petzval-objektivet. (Foto: Lomography)
Annonser

Legg igjen en kommentar