Nikon har lansert to heftige Nikkor Z-objektiver, begge i den såkalte S-line-serien for de speilløse Nikon Z-kameraene. Det betyr at objektivene ligger i toppsjiktet på bildekvalitet og lysstyrke, men også at de er forholdsvis dyre, myntet på proffmarkedet.
Det ene av de nye Nikon-objektivene er en supervidvinkel-zoom med brennviddeomfang på 14-24 mm, mens det andre objektivet er et lyssterkt 50 mm-normalobjektiv. Lysstyrken på sistnevnte er f/1,2.
Vidvinkel-zoomen er også ganske lyssterk for sin klasse, med en fast største blenderåpning gjennom hele zoomomfanget på f/2,8.
Prismessig ligger de to objektivene rundt 30.000-kronersmerket – det ene litt over, det andre litt under.

Nikon presenterer normalobjektivet som selskapets første f/1,2-objektiv i Z-klassen med fast brennvidde, mens vidvinkel-zoomen omtales som verdens korteste fullformat ultravide zoomobjektiv med lysstyrke f/2,8.
Lyssterkt normalobjektiv
Nikon ser ut til å ha sans for lyssterke normalobjektiver. Som kjent lanserte Nikon for en stund siden et 58 mm-objektiv med lysstyrke f/0,95. Strengt tatt må objektivet kanskje anses mer som et teleobjektiv, om enn et beskjedent sådant, heller enn som et normalobjektiv. Egenskapene som nattobjektiv antydes med ordet «Noct» i navnet. Men objektivet er nok først og fremst ment å skulle vise hva Nikon er i stand til når det gjelder objektivdesign. Med en utsalgspris på rundt 100.000 kroner får dét objektivet neppe mange kjøpere.
LES OGSÅ: Nikon – den nye lysmesteren
Tilbake til de nye lanseringene: Med en lysstyrke på f/1,2 er det nye 50 mm-objektivet, Nikkor Z 50mm f/1.2 S, et mye mer «normalt» objektiv enn det nevnte Noct-objektivet, i alle betydninger av ordet. Nikon selv har høye forhåpninger til objektivet og spår at det vil bli en kommende klassiker – intet mindre.

Utsøkt bokeh og detaljerte punktlyskilder er blant salgsargumentene. Med en største blenderåpning på f/1,2 har fotografen full kontroll med dybdeskarpheten. Den optiske konstruksjonen består av 17 linseelementer fordelt på 15 grupper, inkludert to ED-glasselementer og tre sfæriske elementer.
Såkalt «fokuspusting», det vil si at brennvidden endrer seg beskjedent, men utilsiktet når man endrer fokus, er nesten eliminert, ifølge Nikon.
Objektivet har en programmérbar funksjonsknapp og et lite OLED-panel som viser viktige opptaksdata.
Den hellige treenighet
Nikon er heller ikke beskjeden i ordbruken om det nye 14-24 mm-objektivet. «NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 S fullfører Nikon Z-seriens «hellige treenighet» av viktige, høytytende objektiver», skriver Nikon i pressemeldingen. Jeg antar at Nikon med dette mener 14-24 mm f/2,8 S, 24-70 mm f/4 S og 70-200 mm f/2,8 S, tre objektiver i øvre sjikt som til sammen dekker hele brennviddespennet fra 14 til 200 mm.

Blant bruksområdene for vidvinkel-zoomen nevner Nikon arkitekturfotografering, landskapsfotografering og nattfotografering i bymiljøer.
Som det nye 50 mm-objektivet har også vidvinkel-zoomen Nikons nanokrystall-belegg og selskapets Arneo-belegg som bidrar til å redusere skyggebilder og lysflekker.
Også 14-24 mm-objektivet egner seg videofilming, hevder Nikon og viser til at autofokusen er jevn og lydløs med praktisk talt ingen fokuspusting eller fokusforsyvning mens man zoomer.
På objektivet kan man bruke 112 mm-filtre som skrus på sammen med den medfølgende solblenderen. Objektivet har også et bakre filterspor som gjør det mulig å bruke fargefiltre.
Vektkonkurransen
I kjølvannet av de mange lanseringene av speilløse fullformatkameraer de siste årene har det vært mye debatt om størrelsen og vekten på objektivene til disse kameraene. Både Sony, Canon og Nikon ser ut til å ha prioritert objektiver av høy kvalitet, kanskje for å vise et litt skeptisk proffmarked at speilløse fullformatkameraer nå er blitt et fullverdig alternativ til speilreflekskameraene.

De som følger med på detaljene rundt dette kan derfor merke seg at den samlede vekten av de tre nevnte Nikon-objektivene er 2.590 gram. Hvis man plukker ut tre sammenlignbare Canon RF L-objektiver, som er Canons tilsvarende toppserie av objektiver for de speilløse Canon R-kameraene, vil objektivvekten i fotobagen utgjøre 2.810 gram. Da er det disse objektivene man putter i kamerabagen: Canon RF 15-35 mm f/2,8 L, RF 24-70 mm f/2,8 L og RF 70-200 mm f/2,8 L. Canons proffobjektiver for speilløse fullformatkameraer er altså litt tyngre enn de tilsvarende hos Nikon. Men det er vel riktig å tilføye at det er liten grunn til å tro at noen vil basere valget av kamerasystem på en samlet vektforskjell på 220 gram på tre utvalgte objektiver…
Prisene
Norske fotobutikker har nå begynt å kunngjøre prisene for de nye Nikon-objektivene. Nikon Nikkor Z 50mm f/1.2 S ser ut til å bli liggende på cirka 31.000 kroner til å begynne med, mens Nikon Nikkor Z 14-24mm f/2.8 S fås kjøpt for cirka 28.000 kroner.

Nikon Nikkor Z 50mm f/1.2 S
Brennvidde | 50 mm |
Lysstyrke | F/1,2 |
Minste blenderåpning | f/16 |
Konstruksjon | 17 linseelementer i 15 grupper |
Antirefleksbehandling | Arneo- og nanokrystall-belegg |
Nærgrense | 45 cm |
Filterstørrelse | 82 mm |
Antall blenderlameller | 9 (avrundet blenderåpning) |
Lengde | 150 mm |
Diameter | Ca. 89,5 mm |
Vekt | Ca. 1.090 gram |
Nikon Nikkor Z 14-24mm f/2.8 S
Brennvidde | 14-24 mm |
Lysstyrke | F/2,8 |
Minste blenderåpning | f/22 |
Konstruksjon | 16 linseelementer i 11 grupper |
Antirefleksbehandling | Arneo- og nanokrystall-belegg |
Nærgrense | 28 cm |
Filterstørrelse | 112 mm |
Antall blenderlameller | 9 (avrundet blenderåpning) |
Lengde | Ca. 124,5 mm |
Diameter | Ca. 88,5 mm |
Vekt | Ca. 650 gram |
Én kommentar