«Regulert» er navnet på februar-utstillingen i Fotografiens Hus. Det er norsk vannkraft som er i fokus, ikke minst slik vannkraft-produksjonen ser ut i fugleperspektiv. Takket være drone-teknologien har dagens fotografer fått mulighet til i mye større grad enn før å fange motivene fra høyt der oppe.
Det er den unge norske kunstfotografen Torstein Lund Eik (født 1990) som er utstiller i Fotografiens Hus i Oslo i februar. I studietiden ved Norsk Fotofagskole i Trondheim begynte han for alvor å skildre samspillet mellom menneske og natur, og dette har han videreført i et stort prosjekt knyttet til norsk vannkraft – og hva slags innvirkning vannkraftutbyggingen i Norge har på både natur og mennesker.
– Eg er sjølv frå ein kraftkommune og har desse store, regulerte vassdraga i nærområda, og har alltid syntes det er eit fascinerande landskap. Drona gav meg sjansen til å utforska og sjå det på ein heilt ny måte, blir Torstein Lund Eik sitert på i pressemeldingen fra Fotografiens Hus.
Fra en kraftkommune
Torstein Lund Eik kommer fra Kvinnherad, en kommune i Sunnhordland i tidligere Hordaland fylke, som nå er en del av nye Vestland fylke. Her har fotografen på nært hold sett hvordan norsk vannkraftutbygging særlig har dreid seg om å utnytte muligheten til å lagre energi i vannmagasin – derav navnet på utstillingen, «Regulert».
Utgangspunktet er på den ene siden at vannkraft blir sett på som en av de mest fornybare energikildene vi har, med lavt klimagassutslipp, høy virkningsgrad og lang levetid. På den andre siden endrer landskapet seg når vi bygger demninger og holder igjen kubikk etter kubikk med vann. Tørre elveleier og sår i landskapet er blant konsekvensene.
Mer enn bare demninger
Torstein Lund Eiks poeng – og som han gjerne vil få fram i dronebildene – er imidlertid at vannkraften etterlater seg mye mer enn demninger, kraftstasjoner og strømledninger. – Store innsjøar dukkar opp når vasstanden endrar seg, og med eit vassnivå i endring dukkar eit nytt landskap opp, både i og utanfor vatnet. Når is, pollen, lauv og greiner melder sin framkomst blir dei til nye element som endrar overflata, heter det i pressemeldingen.
Det er disse prosessene som skildres i bildene til Torstein Lund Eik. Han fokuserer på abstrakte, maleriske fotografier i prosjektene sine og ønsker å utforske hvordan droner kan utnyttes som et fotografisk verktøy.
Norge i et nøtteskall
I 2018 og 2019 var han blant vinnerne i bladet Fotografis portfoliopris med prosjektene «Norway in a Nutshell» og «Om 100 år er allting gløymt». På Lund Eiks nettsted finner man blant annet en rekke av bildene fra «Norway in a Nutshell»-prosjekt, der han fokuserer på den sterke posisjonen som rekkehus har i norske boligtradisjon, med skildringer av våre bomiljøer fra en synsvinkel folk flest vanligvis ikke har tilgang til. Bildene kan bidra til noen spennende aha-opplevelser. Du finner dem her.
Utstillingen i Fotografiens Hus åpner torsdag 6. februar 2020 og er åpen til 1. mars. Fotografiens Hus ligger i Rådhusgata 20 i Oslo.