PREMIEN: Fotograf Terje Abusdal vant en Leica M10 med inskripsjonen «LOBA 2017 Terje Abusdal». (Foto: Leica)Terje Abusdal er den første norske fotografen som har vunnet den internasjonale fotokonkurransen LOBA, som Leica står bak.
Foruten førsteprisen på 25.000 euro (nærmere 235.000 kroner) fikk Abusdal med seg en «personlig» Leica M10 med fotografens navn som inskripsjon på toppdekselet.
Listeprisen på kameraet er 67.500 kroner, men det gjelder vel å merke et standard-kamerahus uten optikk – og inskripsjon. Priskameraet var utstyrt med begge deler.
Fotoprosjekt om skogfinnene
Abusdal, født i Evje i 1982 og nå bosatt i Oslo, jobber hovedsakelig med uavhengige fotoprosjekter i skjæringspunktet mellom fakta og fiksjon.

Prosjektet som førte fram til den store prisen, handlet om skogfinnene på Finnskogen i det sørlige Hedmark, et fotoprosjekt der Abusdal har tatt i bruk utradisjonelle metoder for å visualisere fortiden.
Det storslagne fotoprosjektet bærer navnet «Slash & Burn», basert på det faktum at skogfinnene som hadde innvandret fra Finnland, var svedjebrukere. Det betyr at de dyrket jorda ved å felle, tørke og brenne skog for deretter å så matvekster i asken. En jordbruksteknikk som ga ekstremt store avlinger, men også krevde store landarealer.
LES OGSÅ: Leica V-Lux i eksklusiv pakkeløsning
Oskar Barnack-prisen
Den internasjonale fotokonkurransen som Abusdal vant, heter altså LOBA, som er en forkortelse for Leica Oskar Barnack Award.
De som kjenner sin kamerahistorie, vet at tyskeren Oskar Barnack (1879-1936) var oppfinneren og hjernen bak Leica-kameraet. Prisen i tilknytning til denne konkurransen ble delt ut første gang i 1979 i anledning 100-årsjubileet for Oskar Barnacks fødsel.
Ur-Leicaen
I årene fra 1914 til 1936 brukte Barnack prototypen av dagens Leica-kamera, den såkalte ur-Leicaen, til å dokumentere livet og omgivelsene.

Noe av bakgrunnen for oppfinnelsen av Leica-kameraet, var at Barnack slet med astma og opplevde at kamerautrustningen som var tilgjengelig tidlig i forrige århundre, var altfor tung, stor og slitsom å frakte med seg. Barnack var ivrig etter å kunne ta med seg kamera ut for å dokumentere hverdagslivet.

Derfor ble Barnack en viktig drivkraft i arbeidet med å få etablert 135 mm-kameraet og filmformatet på 24 x 36 mm, som etter hvert ble kjent som 35 mm-formatet.
Prototypen
I 1913-1914 var Barnack sjef for utviklingsavdelingen hos optikkfirmaet Ernst Leitz i Wetzlar, en liten by i nærheten av Frankfurt – Leica flyttet sitt hovedkvarter tilbake til Wetzlar i 2014.
Det var her Barnack utviklet prototypen på Leica-kameraet, men på grunn av 1. verdenskrig kom ikke produksjonen i gang før i 1924.
Leica sto for Leitz Camera, slått sammen til Leica. I motsetning til den tidens store kameraer med eksponering på glassplater brukte Leitz-folkene vanlig 35 mm rullfilm fra Eastman Kodak, som ble brukt av filmindustrien.
Standardformatet som filmkameraene tok opp, var 18 x 24 mm, mens Barnack utviklet et kamera som i stedet kunne bruke slike filmruller med opptak horisontalt i stedet for vertikalt, til å ta opp negativer på 24 x 36 mm i 2:3-proporsjoner. En ny fotostandard var født.
LES OGSÅ: Nye Leica M10 – ikke for alle
Det var til minne om dette pionerarbeidet at organisasjonen World Press Photo opprettet Oskar Barnack-prisen, som først ble delt ut i 1979, 100 år etter Barnacks fødsel.
Prisen administreres nå av Leica.
Finnmark neste
Terje Abusdal føler seg naturligvis beæret over prisen.
– Det er en stor ære å vinne denne prisen, sier han. – Det gir store muligheter for meg og økonomisk frihet og spillerom til å jobbe videre med mine prosjekter.
Kort tid etter prisoverrekkelsen, som fant sted i en kirke i Berlin, åpnet Abusdal utstillingen «Abusdal & Abusdal: Radius 500 meter» i Fotografiens Hus i Oslo.
LES OGSÅ: Nytt design-ikon fra Leica
I høst reiser han til Nord-Norge for å jobbe videre med et prosjekt han startet i Kjøllefjord sist vinter. Utgangspunktet for prosjektet er nedbrenningen av Finnmark på slutten av 2. verdenskrig.
Én kommentar