Fujifilm har skapt valgets kvaler for sine brukere ved å lansere ytterligere et 18 mm vidvinkelobjektiv. Fra før av har Fujifilm et tilnærmet pannekake-objektiv med 18 mm brennvidde, lite, lett og populært blant gatefotografer. Nå kommer en ny 18-millimeter som er mer lyssterk og har mer avansert autofokus, men som også er større, tyngre og dobbelt så dyr. Hvilket objektiv skal man velge?
Med det nye Fujinon XF 18mmF1.4 R LM WR-objektivet sier Fujifilm at selskapet har lansert i alt 39 objektiver for sin X-fatning, det vil si objektiver for en familie av speilløse APS-C-kameraer med utskiftbar optikk som startet i 2012 med Fujifilm X-Pro1. Kamerafamilien er blitt ganske innholdsrik på disse årene. Den inneholder kameraer både i speilrefleks-inspirert design og i rammesøker-design – gjerne med et visst retro-innslag – samt ganske kompakte kameraer som nykommeren Fujifilm X-E4 og dets forgjengere.
Objektivutvalget under Fujinon-merkenavnet er i dag kanskje enda mer imponerende enn kamerautvalget, med et godt utvalg av både zoomobjektiver og objektiver med fast brennvidde. Fotointeresserte og kameraentusiaster som synes APS-C-brikkeformatet er mer enn bra nok og som ikke på liv og død må over på fullformat, finner i dag trolig det største utvalget av både kamerahus og optikk designet for APS-C-formatet hos Fujifilm.
Fujifilm har så langt valgt å styre unna fullformat-kappløpet og anses av mange av sine brukere for å være det kameramerket som er mest trofast mot APS-C-formatet. Joda, Fujifilm konkurrerer også i større formater, og har valgt å gå helt opp til mellomformat med sine GFX-kameraer, men fokuserer ellers mest på APS-C.
Populær vidvinkel-brennvidde
I Fujifilms APS-C-verden tilsvarer brennvidden på 18 mm en brennvidde på 27 mm omregnet til 35 mm-format. Dette er en populær vidvinkel-brennvidde. Fujifilm selv har nå fire objektiver med denne brennvidden, to med fast brennvidde og to zoomobjektiver, et på 18-55 mm og et på 18-135 mm.
Zoomobjektiver med brennviddeomfang rundt 18-55 mm har i det hele tatt vært et typisk «kit-objektiv» fra flere kameraprodusenter opp gjennom årene i form av forholdsvis rimelige objektiver med moderat lysstyrke. Dette har bidratt til å gjøre 18 mm-brennvidden (les: 27 mm) nærmest til en egen vidvinkel-standard.
Siden jeg begynte å fotografere med digitale APS-C-baserte speilreflekskameraer tidlig på 2000-tallet – med Canon EOS 300D og Nikon D70 som de første – har 18 mm-brennvidden vært en slags de facto normal-vidvinkel for meg. Så å si alle APS-C-kameraer jeg har hatt på utprøving eller har vurdert å kjøpe meg siden den tid, har vært levert med et zoomobjektiv fra 18 mm vidvinkel til en eller annen litt mer variert teleinnstilling som standard.
For dem som var fotoentusiaster da vi ennå fotograferte med film i kameraet og dermed altså i praksis det vi i dag kaller fullformat, var nok 35 mm-objektivet det mest utbredte vidvinkelobjektivet, men i vår digitale kameraverden med APS-C-formatet som det vanligste blant ikke-proffer, har nok 18 mm-brennvidden – omregnet til 27 mm i 35 mm-format, noen foretrekker å si 28 mm – blitt en slags standard-vidvinkel isteden.
Det nye 18 mm-objektivet fra Fujifilm må derfor anses som et ganske viktig objektiv.
Et «prime»-objektiv
Spesifikasjonene til Fujinon XF 18mmF1.4 R LM WR viser at dette er et objektiv for dem som ønsker seg en vidvinkel med den populære 18 mm-brennvidden, men med høyere kvalitet og ytelse enn det de rimelige kit-zoomobjektivene kan by på når de er innstilt på denne brennvidden. Vel å merke i den grad man kan sammenligne zoomobjektiver med objektiver med fast brennvidde, da. Uansett er kvalitetsobjektiver av sistnevnte gjerne det vi på engelsk kaller «prime»-objektiver.
Med en forholdsvis høy lysstyrke på f/1,4 slipper det nye objektivet inn vesentlig mer lys enn det eksisterende f/2-objektivet som Fujifilm lanserte for så lenge siden som i 2012, helt i starten etter at vår generasjon av X-fatningen var lansert. (Fujifilm lanserte en fatning kalt Fujica X-mount for sine speilreflekskameraer på slutten av 1970-tallet, men den er ikke kompatibel med X-fatningen lansert i 2012.) Den store blenderåpningen på det nye 18 mm-objektivet byr på større muligheter til å få fram en flott bokeh i de uskarpe områdene av bildet, noe som bekreftes av de første hands-on-rapportene fra journalister som har begynt å teste ut objektivet.
Fortsatt et gatefoto-objektiv?
Den høyere lysstyrken gjør at objektivet kan by på ytterligere muligheter for anvendelse som objektiv for gatefotografering i dårlig lys enn det eksisterende 18 mm-objektivet, selv om enkelte vil innvende at den økte størrelsen og vekten tvert imot kan gjøre det mindre populært blant gatefotografer. Det nye 18 mm-objektivet veier 370 gram, som naturligvis er vesentlig mer enn det gamle 18 mm-objektivet, som bare veier 116 gram.
Men på den andre siden er et 370-grams kvalitetsobjektiv neppe noe stort ork å bære med seg. Prisen for et objektiv med høyere byggkvalitet er gjerne litt mer vekt. Dette objektivet er tross alt konstruert i metall, ikke plast. På Fujinon XF 18mmF1.4 R LM WR er både fatningen, fronten, blenderringen og fokusringen bygd i metall.
Oppsummert er nok det nye 18 mm-objektivet et greit redskap til å gå rundt med som gatefotograf og i mange andre miljøer, uansett vær og vind. Det er bygd værbestandig og skal tåle fuktighet, støv, smuss og lave temperaturer, ifølge Fujifilm. I alt har objektivet åtte forseglinger mot støv og fuktighet.
Avansert fokuseringsmotor
Det nye 18 mm-objektivet har en mer moderne oppbygging enn den gamle 18-millimeteren fra 2012. Fokuseringen skjer internt uten at objektivlengden endrer seg, og det benyttes en lineær-fokuseringsmotor som skal jobbe lynraskt og helt lydløst, noe som ikke er tilfelle med pannekakeobjektivet fra 2012.
18 mm f/1,4-objektivet er det første av Fujifilms såkalte prime-objektiver i vidvinkel-sjiktet som benytter denne lineær-fokuseringsmotoren. Fujifilm bruker slike lineær-motorer fortrinnsvis i større objektiver der en større glassmengde skal flyttes under fokuseringen. I dette objektivet greier fokusmotoren å flytte alle de seks fokuserings-linseelementene i en samlet gruppe fra uendelig til nærgrensen på 20 cm i løpet av bare 0,04 sekunder.
Vidvinkel med bokeh
Nærgrensen er her målt fra fokalplanet på sensorbrikken. Målt fra fronten av objektivet er nærgrense på 11 cm. Med en så kort nærgrense i kombinasjon med blenderåpning på opptil f/1,4 er det lett å operere med bevisst uskarp bakgrunn selv med så kraftig vidvinkel som dette. Fujifilm legger da også vekt på bokeh-mulighetene som en av de store fordelene med det nye objektivet.
Optisk er objektivet basert på i alt 15 linseelementer fordelt på ni grupper. Ett av linseelementene er et ED-glass med ekstra-lav spredning, og tre er asfæriske linseelementer som er designet for å minimalisere optisk feilbrytning.
Objektivet har for øvrig en låsefunksjon ved A-innstillingen for å hindre at man forandrer innstilling ved en feiltakelse.
En solblender i plast medfølger, og som ekstrautstyr kan man få kjøpt en mer elegant firkantet solblender i metall.
Prisen
Fujinon XF 18mmF1.4 R LM WR vil bli tilgjengelig i Norge i slutten av mai 2021, og veiledende pris er satt til cirka 11.000 kroner.
Tekniske data
Brennvidde | 18 mm (tilsv. 27 mm for 35 mm-format) |
Lysstyrke | f/1,4 |
Minste blenderåpning | f/16 |
Antall bladlameller | 9 |
Konstruksjon | 15 linseelementer i 9 grupper |
Maks forstørrelsesgrad | 0,15x |
Nærgrense | 20 cm |
Filterstørrelse | 62 mm |
Optisk bildestabilisering | Nei |
Lengde | Ca. 75,6 mm |
Diameter | Ca. 68,8 mm |
Vekt | Ca. 370 gram |