De som liker ultramoderne kameraer i klassisk retrostil, får nå en ny kandidat til kamerasamlingen sin: Fujifilm X-E4. Ved første øyekast kan det se ut som et godt, gammeldags rammesøker-kamera, men bak den litt gammelmodige fasaden finner vi mye av Fujifilms nyeste og fremste kamerateknologi. Dessverre er det ikke blitt plass til alt man kunne ønske seg.
Fujifilms X-E-serie så dagens lys i 2012 i form av X-E1, et kompakt APS-C-kamera på 350 gram, med 12 megapikslers bildesensor og bygd for utskiftbar optikk. Tross navnet er nye X-E4 egentlig den femte modellen i rekken, ettersom Fujifilm i 2016 kom med en forsiktig oppgradert versjon av X-E2 fra 2013 med navnet X-E2S.
Får plass i en jakkelomme
Med X-E3 fra 2017 økte oppløsningen på bildebrikken fa 16 til 24 megapiksler, og med den nye X-E4-modellen har kameraet fått Fujifilms nyeste 26-megapikslers bakbelyste CMOS-brikke som så dagens lys i storebror X-T3 i 2018, og som også er med i det nyeste flaggskipet, X-T4. Det antyder en bildekvalitet i Fujifilms toppklasse når det gjelder APS-C-formatet – Fujifilm har som kjent valgt å holde seg i APS-C-klassen og har hoppet over fullformat til fordel for sine mellomformat-kameraer med GFX i navnet.
Nye X-E4 er 175 gram lettere enn X-T3 og 243 gram lettere enn etterfølgeren X-T4. Derfor er det trolig et ypperlig kamera å ta med seg ut når man synes at selv en X-T3 eller X-T4 er for stort, selv om de to nevnte er systemkameraer i moderat størrelse. Påmontert det nye 27 mm pannekake-objektivet som Fujifilm også lanserer i disse dager, får X-E4 trolig plass i en litt romslig jakkelomme.
Utseendemessig minner Fujifilm X-E4 kanskje mest om Fujifilms hybridkameraer i X100-serien, med X100V fra 2020 som nyeste familiemedlem. Dette er en serie av kompakte kameraer med en hybrid søkerløsning der man kan velge å se motivet gjennom en klassisk optisk søker eller svitsje til en moderne elektronisk søker. Men i motsetning til X100-kameraene, som har et fastmontert vidvinkelobjektiv, er Fujifilm X-E4 og forgjengerne speilløse systemkameraer bygd for utskiftbar optikk med Fujifilms X-objektivfatning.
Dermed har vi plassert nye Fujifilm X-E4 på kartet som et kompakt systemkamera i retrostil med design inspirert av gamle rammesøkerkameraer — à la Leica M-kameraene, om man vil.
SORT ELLER HVITT: Fujifilm X-E4 kan fås i sølvfarge eller i sort. (Pressefoto: Fujifilm.)
En av fordelene med denne designen er at den elektroniske søkeren er plassert helt ute til venstre på baksiden av kameraet når man ser det bakfra, i stedet for midt på, slik søkeren gjerne er plassert på kameraer basert på mer klassisk speilrefleksdesign, som for eksempel Fujifilm X-T4. Hvorfor er dette en fordel? Jo, da kan man holde kameraet mot øyet uten at nesen treffer LCD-skjermen på baksiden av kameraet. Hvis skjermen er berøringsfølsom, kan man jo – i hvert fall i teorien – uforvarende komme til å endre innstillinger med nesetippen. Det hører med til dette resonnementet at fordelen bare gjelder for dem som foretrekker å bruke høyre øye mot en kamerasøker…
Heldekkende autofokus
Teknologisk sett er altså Fujifilm X-E4 så moderne og up-to-date som et Fujifilm-kamera kan være i dag, for eksempel med Fujifilms bakbelyste Trans CMOS 4-bildebrikke i APS-C-størrelse på 26,1 megapiksler, og uten optisk lavpassfilter – noe som skal bety ekstra god gjengivelse av små detaljer. Bildebrikken jobber i tospann med Fujifilms X-Prosessor, som ifølge Fujifilm bearbeider bildedataene med fire ganger så høy prosesseringshastighet som den tidligere versjonen.
Dette innebærer blant annet effektiv autofokus, basert på hele 2,16 millioner fokuspiksler som dekker hele bildeoverflaten i en slags hybrid fasedetekterende autofokusløsning. Antall valgbare autofokuspunkter er 117, som man kan øke til 425 for enda høyere nøyaktighet. Fokus skal kunne oppnås i løpet av 0,02 sekunder. Systemet skal fungere helt ned til -7 EV, altså så mørket at det menneskelige øye nesten ikke ser noe i det hele tatt.
Fujifilm hevder at autofokusen på den nye kameramodellen er både raskere og mer følsom enn før. Ønsker man motivfølgende autofokus, kan man velge blant fem spesialtilpassede innstillinger pluss en modus som man kan tilpasse selv.
Serieopptak kan gjøres med opptil åtte bilder i sekundet med den elektromekaniske lukkeren og 20 bilder i sekundet med den elektroniske lukkeren. Ønsker man enda raskere bildeserier, kan man få opptil 30 bilder i sekundet med elektronisk søker, men da er bildeutsnittet beskåret med 1,25x.
Hastigheten på serieopptak ser altså ut til å være bra, men det hører med i bildet at bufferen for å mellomlagre serieopptak før bildene er trygt lagret på minnekortet, er forholdsvis beskjeden. Kameraet skal greie omlag 32 JPEG-bilder og 17 RAW-bilder når man kjører med en hastighet på 20 bilder per sekund. Vil man ha ubegrenset bufferstørrelse, må man nøye seg med 3-4 bilder i sekundet i JPEG-format.
Så dette er naturligvis ikke det rette kameravalget for sportsfotografer, om noen mot formodning skulle tro det.
På videosiden har kameraet gode spesifikasjoner, og man kan til og med velge en F-Log-modus som sikrer økt dynamisk omfang i videoopptakene, dersom man er villig til å drive fargegradering på PC etterpå. Opptak i F-Log-modus ser bleke og litt fargeløse ut før de blir fargegradert, og derfor har kameraet en funksjon som gjør at disse opptakene ser «normale» ut på LCD-skjermen på kameraet.
HÅNDGREP: Fujifilm X-E4 kan utstyres med håndgrep som festes til bunnplaten og med en hendel som fungerer som tommelfinger-støtte. (Pressefoto: Fujifilm.)
Slank, men uten bildestabilisering
X-E4-modellen veier noen få gram mer enn forgjengeren, men til gjengjeld har Fujifilm-ingeniørene greid å høvle vekk noen millimeter av dybden og én millimeter av høyden.
Noe som ingeniørene ikke har greid å finne plass til i kameraet, er bildestabilisering, for eksempel i form av bildesensor-forskyvning. Stadig flere kameraer begynner å få innebygd bildestabilisering i kamerahuset i våre dager, inklusive storebror Fujifilm X-T4, som byr på fem-aksers bildestabilisering, mens forgjengeren, X-T3, ikke hadde noen bildestabilisering i kamerahuset overhodet.
Og det er det altså heller ikke i X-E4, dessverre.
Fujifilm har riktignok optisk bildestabilisering i mange av sine Fujinon-objektiver, men det gjelder først og fremst i zoomobjektivene. I de mange spennende objektivene med fast brennvidde er bildestabilisering mangelvare. Og det er jo kanskje nettopp disse små og nette objektivene som vil være særdeles attraktive på et lite kamera som X-E4.
Så de som ønsker seg et Fujifilm-kamera i omtrent denne prisklassen, men som stiller som betingelse at det må være bildestabilisering i kamerahuset, bør nok heller velge Fujifilm X-S10, som ble lansert i 2020 og er et hypermoderne Fujifilm-kamera i mer speilrefleks-inspirert design – selv om det også naturligvis er speilløst – og med innebygd stabilisering i kamerahuset. Det veier imidlertid 100 gram mer.
TOPPNYHETER: Nyhetene ligger i detaljene. Bokstaven P – for programmodus og dermed enkel fotografering uten at man trenger å tenke på innstillingene – rett ovenfor den røde A-en på lukkertidsrattet er blant nyhetene på Fujifilm X-E4. (Pressefoto: Fujifilm.)
Ellers er vel forskjellen mellom X-E4 og forgjengerne at det er enda litt flatere og tynnere i designen på på front og bakside, og at Fujifilm har gått enda et stykke videre enn i forrige runde med å fjerne betjeningsknapper. Jeg har sett på enkelte nettfora at noen eiere av tidligere X-E-modeller har fastslått at dette er grunnen til at de ikke vil oppgradere til X-E4.
En vesentlig forbedring må det vel derimot være at kameraet nå har fått utfellbar LCD-skjerm på baksiden. Den kan til og med felles opp over kamerahuset og brukes som selfie-skjerm – kjekt for vloggere.
Ellers følger kameraet Fujifilm-tradisjonen med at man kan lagre bilder i tre RAW-formater – ukomprimert, komprimert uten tap av viktige data (lossless) og komprimert, i tillegg til JPEG-komprimert. Kameraet byr også på simulering av en rekke tidligere filmtyper fra Fujifilm. Disse filene lagres i JPEG-format.
Konklusjon
Det er naturligvis for tidlig å felle noen dom over Fujifilm X-E4 ennå, over en måned før det kommer i salg og uten å ha prøvd det. Men for dem ønsker seg et lite og lett kamera i APS-C-klassen, kanskje til reisebruk og et kamera man gjerne tar med seg en tur ut på byen, er det mye som taler for at X-E4 kan være et godt alternativ. Foruten å være lite og lett ser det ut til å være greit å betjene, og man har et ganske stort utvalg Fujinon-objektiver tilgjengelig for kameraet, inkludert en del ganske kompakte objektiver som matcher kamerahuset.
Dessverre er det som sagt en del Fujinon-objektiver som ikke har optisk bildestabilisering, og når heller ikke kamerahuset har noen form for bildestabilisering innebygd, kan nok dette være et forhold som taler litt imot kameraet.
Men har man allerede et antall Fujinon-objektiver i fotobagen og ønsker seg et lettere alternativ å ta med seg når man ikke ønsker å dra på hele kamerabagen, kan Fujifilm X-E4 være et fristende kjøp.
KARAKTER: Skifter kameraet litt karakter når man bytter ut den sølvfargede versjonen med et sort kamerahus? Eller er det bare innbilning? (Pressefoto: Fujifilm.)
Prisen
Fujifilm X-E4 kommer i salg i Norge i løpet av mars 2021.
For selve kamerahuset må man ut med cirka 10.000 kroner. Ønsker man kamerahuset med det nye «pannekake-objektivet» fra Fujifilm, Fujinon XF27mm F2.8 R WR, er prisen cirka 11.000 kroner. Kjøpt separat koster dette objektivet cirka 5.000 kroner, så man får jo en betydelig pakke-rabatt ved å kjøpe det sammen med kamerahuset. Brennvidden på 27 mm tilsvarer 40,5 mm i 35 mm-format.
Dessuten kan man få kjøpt kamerahuset med et tilbehørssett bestående av et håndgrep til å feste under bunnplaten og en liten hendel som det passer å hvile tommelfingeren mot på baksiden for ekstra godt grep om kameraet. Da er prisen cirka 12.000 kroner.
Tekniske data
Brutto oppløsning | – |
Netto oppløsning | 26,1 megapiksler |
Bildeoppløsning | 6.240 x 4.160 piksler |
Brikkestørrelse | APS-C 23,5 x 15,6 mm |
Sensortype | BSI-CMOS |
Lysfølsomhet | ISO 160-12.800, utvidbart til ISO 80-51.200 ukalibrert |
Bildestabilisator | – |
Fokuspunkter | 2,16 mill. fasedetekterende piksler, opptil 425 valgbare punkter |
Objektivfatning | Fujifilm X-fatning |
LCD-skjerm | 3 tommer, berøringsfølsom |
LCD-skjermoppløsning | 1.620.000 |
LCD-skjerm toppanel | – |
Søkertype | Elektronisk OLED-søker, 2.360.000 punkter, 100 bps |
Søkerforstørrelse | 0,62x (35mm-format) |
Lukkertider | 900 sek.-1/84.000 sek., elektronisk lukker på inntil 1/32.000 sek. |
Innebygd blits | Blitssko |
Serieopptak | Opptil 10 bps m/mekanisk lukker, opptil 30 bps. m/elektronisk lukker og 1,25x beskjæring |
Videooppløsning | 4K DCI (4.096 x 2.160 punkter opptil 30p), 4K UHD (3.840 x 2.160 punkter opptil 30p), Full HD (2.048 x 1.080 punkter opptil 60p), Full HD (1.920 x 1.080 punkter opptil 60p), Full HD slowmotion (1.920 x 1.080 punkter opptil 240p) |
Video-fargerom | F-Log, 8-bits internt, 10-bits via HDMI |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | 1 spor: SD/SDHC/SDXC-kort, UHS I-støtte |
USB | USB 3.2 10 Gbps USB-C |
HDMI | Micro HDMI |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | Ja, 3,5 mm via medfølgende adapter |
WiFi | 802.11b/g/n |
Bluetooth | Bluetooth 3.0 |
Batteritid CIPA | Ca. 380 bilder, CIPA-standard |
Vekt | Ca. 364 g inkl. batt. og minnekort. |
Størrelse | Ca. 121 (B) x 73 (H) x 33 mm (D) |