Nikon har nå fullført sin globale lansering av nye Nikon Z 6 III. Etter alt å dømme en viktig lansering av et hybridkamera som kan få mye å si for Nikons posisjon i markedet.
Først noen stikkord om Nikon Z 6 III for å plassere det på kamera-kartet. Det er den tredje generasjonen av Nikon Z 6-familien som Nikon lanserte da selskapet endelig kom med sine første speilløse fullformat-kameraer høsten 2018, omtrent samtidig med at erkerivalen Canon gjorde det samme. Begge høstet kritikk den gang for å være litt sent ute med seriøs speilløs-satsing, noe som angivelig bidro til å gi Sony et forsprang i dette markedet.
Sentrale kameraer i Nikons speilløs-satsing har vært Z 7- og Z 6-modellene med oppløsning på henholdsvis 46 og 25 megapiksler, begge serier oppgradert med romertall II i navnet i 2020. Og nå kommer altså den tredje utgaven av Z 6.


På grunn av mer «video-vennlig» oppløsning har Z 6-kameraene gjerne vært de mest populære av de to seriene blant fotografer som også vil være videografer innimellom, mens Z 7-kameraene har appellert mer til fotografi-feinschmeckere. Men tross gode videoegenskaper har Nikon Z 6-kameraene krevd bruk av ekstern videoopptaker hvis man vil drive med 10-bits HDR-video og slikt. Mens stadig flere konkurrenter kan håndtere 10-bits video internt i kameraet.
Kraftsenter
Nå får Nikon Z 6-familien en kraftig økning i datakraften både på brikke- og prosessor-nivå, med imponerende forbedring av videoegenskapene i tråd med ønskene til kravstore entusiaster og innholdsskapere. I sin norske pressemelding bruker Nikon formuleringen «fleksibelt kreativt kraftsenter» om forbedringene som er gjort med Nikon Z 6 III.
Sentralt står den nye bildebrikken, som Nikon betegner som verdens første delvis stablede CMOS-bildebrikke i fullformat. Den skal bidra til å gi mye av ytelsen som de stablede bildebrikkene hos storebrødrene Nikon Z 8 og Z 9, men til langt lavere pris. På Z 8 og Z 9 er det slik at både pikselområdet og kretsene som binder dem sammen strekker seg over hele bildbrikke-flaten. På Z 6 III derimot ligger krets-elementene stablet som en slags stolper i områdene øverst og nederst i pikselområdet, men ikke over hele. Derav begrepet «delvis stablet CMOS-brikke».

Når man kombinerer denne løsningen med den samme Nikon Expeed 7-signalprosessoren som benyttes i Z 8 og Z 9, får man mye av den samme datakraften uten de samme høye kostnadene. Z 8 ligger på rundt 47.000 kroner, mens Z 9 koster over 63.000 kroner. Begge er vesentlig dyrere enn Z 6 III – se prisinformasjon i slutten av artikkelen.
Ifølge Nikon er det dette som bidrar blant annet til den svært raske autofokusen i Z 6 III og til den raske oppdateringsfrekvensen i den elektroniske søkeren. Den gir et jevnt og behagelig bilde av motivet med en frekvens på opptil 120 bilder per sekund. Selv under serieopptak på 20 bps kan søkeren by på en oppfriskningsrate på 60 bps, ifølge Nikon. Som også lover at bekymringene for fortegnede videoopptak under panorering knyttet til såkalt rullende lukker, skal være en saga blott. I hvert fall med Nikon Z 6 III.
En av konsekvensene av så rask dataavlesing fra bildebrikken og dens fokussensorer er svært raske autofokus-beregninger. Movtivgjenkjenningen og autofokusen skal fungere ned til -10 EV både for film og stillbilder.

Og bildestabiliseringen tilbyr åtte trinns stabilisering på fem akser innebygd i kamerahuset, etter CIPA-standarden.
Fokuspunkt-VR stabiliserer området rundt det aktive fokuspunkt. Fokuspunkt-VR er tilgjengelig i fotomodus når man bruker et Nikkor Z-objektiv uten innebygd bildestabilisering.
Verdens første med DCI-P3-søker
Et annet område der Nikon kan skryte av «verdens første» med Nikon Z 6 III, er også knyttet til søkeren. Nikon hevder at den er den mest lyssterke i sin klasse og det første speilløse kameraet noensinne som har et bredt DCI-P3-fargespekter i søkeren. DCI-P3 er en fargerom-definisjon fra 2005, utviklet av The Digital Cinema Initiativ i Hollywood – derav forkortelsen. Med så lyssterk søker vil ingen detaljer bli skjult i skyggene, hevder Nikon. Man skal kunne være trygg på at fargene i foto- og video-filene vil bli slik de var tiltenkt.
Det var kanskje noe av dette Nikon hintet til i videosnutten som selskapet la ut en snau uke før lanseringen for å skape blest om det som skulle komme. I videoen het det at «In a bright situation, if I can se better, I can create better.»
LES OGSÅ: Nikon-video avslører Z 6 III-lansering 17. juni
Kameraprodusentene har for øvrig lenge brukt formuleringer der de antyder at man kan fotografere med kameraene deres i nesten stummende mørke. Som regel har det vært en overdrivelse. Men gitt dette kameraets lysfølsomhet, store ISO-område og autofokus-følsomhet oppgitt helt ned til -10 EV, kan det jo hende at Nikon har dekning for påstanden sin i pressemeldingen. Her heter det at brukerne kan «forsette å fotografere inn i natten» med dette kameraet.
ISO-området går for øvrig fra ISO 100 til ISO 64.000, men er utvidbart i begge ender fra ISO 50 og opptil ISO 204.800.

Video og lyd
For at et kamera skal fungere ordentlig som et hybridkamera i dag, må det i prinsippet være like bra på video og lyd som på fotografering. Nikon Z 6 III ser ut til å være en sterk kandidat i så måte.
For eksempel kan du ta opp 6K RAW-filer direkte i kameraet, med 60 bilderuter i sekundet, altså 6K/60P RAW. Og du kan ta opp 5,4K-video med 60 bps, altså 5,4K/60P (YUV)-opptak. Eller skape 4K UHD/60p-film oversamplet fra 6K i kameraet. Og ta opp 10x «slowmotion» HD-film med 240 bps.
Innholdsskapere, entusiaster og profesjonelle videofolk er enige om at god lyd er viktig i god video. Den eksterne mikrofoninngangen i Nikon Z 6 III kan brukes som linjenivåinngang for lyd av profesjonell kvalitet, ifølge Nikon.
Ergonomisk
Både Nikon og Canon har ord på seg for å legge stor vekt på ergonomi. Ikke at de andre kameraprodusentene ikke gjør det, men hos Nikon og Canon fremstår ergonomi som noe hellig. En veldig sjelden gang i blant har noen av disse kameraprodusentenes ingeniører fått være med ledelsen på pressekonferanser, og da har vi opplevd at ingeniørene nesten har være ivrigere til å spørre ut journalistene enn omvendt. Og da har det tilsynelatende vært små detaljer det har dreid seg om. Som for eksempel om vi som tester kameraer er godt fornøyd med den nye plasseringen av en bestemt betjeningsknapp eller utformingen av et betjeningshjul. Slik blir det god ergonomi av over tid.
I skrivende stund har jeg bare så vidt fått prøvd Nikon Z 6 III, uten tid til å bli fortrolig med det eller prøve ut betjeningen ordentlig. Under «fotoshooten» med pressen ville Nikon at vi først og fremst skulle få oppleve hvor raskt kameraet er. Jeg driver ikke med action- eller sports-fotografering, så sesjonen var ikke fulltreffer for meg – jeg ville heller ha ruslet rundt med kameraet i ro og mak og og fotografere arkitektur, folk og byliv. Men førsteinntrykket var at Z 6 III definitivt er et vellykket ergonomi-produkt som det skal bli spennende å bli bedre kjent med.

Prisen
Nikon holdt altså løftet og lanserte Nikon Z 6 III den 17. juni 2024. Som salgsstart oppgir Nikon juli – om det bli tidlig i juli, midt i måneden eller når sommerferien for mange nærmer seg slutten, vet vi ikke.
Prisen vet vi derimot – den er satt til 35.990 kroner for kamerahuset.
Det nye batterigrepet til Nikon Z 6 III er prissatt til 4.790 kroner hos enkelte forhandlere, mens et eksempel på en pakkeløsning hos både Foto.no og Scandinavian Photo er 43.490 kroner for kamerahuset og Nikkor 24-70mm f/4 S.
Prisfallet på forgjengeren Nikon Z 6 II er allerede begynt. Vi ser at kamerahuset er satt ned i pris fra 23.875 kroner til 19.075 kroner hos Scandinavian Photo. Hos Photo.no er det samme kameraet satt ned fra 26.995 kroner til 19.074.

Tekniske data
Brutto oppløsning | 26,79 megapiksler |
Netto oppløsning | 24,5 megapiksler |
Høyeste bildeoppløsning | 6.048 x 4.032 piksler |
Brikkestørrelse | Fullformat 35,9 x 23,9 mm |
Sensortype | BSI CMOS-sensor |
Lysfølsomhet | ISO 100-64.000, utvidbart til ISO 50-204.800 |
Bildestabilisator | Brikke-flytting, 8 steg (CIPA) |
Fokuspunkter | 273 |
Objektivfatning | Nikon Z-fatning |
LCD-skjerm | 3,1 tommer |
LCD-skjermoppløsning | 210.000 |
Søkertype | OLED-søker |
Søkeroppløsning | 5.760.000 piksler |
Søkerforstørrelse | 35 mm: 0,8x |
Lukkertider | 900 sek-1/8.000 sek. Elektronisk lukker: Maks 1/16.000 sek. |
Innebygd blits | Blitssko |
Serieopptak | 20 bps m/mekanisk lukker. |
Videoformater | H.264, H.265, NEV, MOV, MP4 |
Mikrofon | Innebygd stereomikrofon |
Høyttaler | Innebygd monohøyttaler |
Lagring | CFexpress Type B + SD/SDHC/SDXC/UHS-I/UHS-II |
USB | USB 3.2 Gen 1 – 5 Gbps |
HDMI | HDMI-kontakt Type A |
Mikrofoninngang | Ja, 3,5 mm |
Hodetelefonutgang | Ja, 3,5 mm |
WiFi | Ja, 802.11b/g/n/a/ac |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 |
Batteritid CIPA | 380 bilder (CIPA) |
Vekt | Ca. 670 g netto, ca. 760 g inkl. batteri, minnekort |
Størrelse | 138,5 x 101,5 x 74 mm |